A HungaroControl térségi irányító is lehetne

Az újabb vulkáni felhő árnyékában éles vitákba torkollott az uniós közlekedési miniszterek brüsszeli találkozója, s bár az egységes légtér kialakításában egyetértenek, a gyorsítás ütemében, a válságintézkedésekben már kevésbé.

– Csodák nincsenek, egy ülésen nem lehet megoldást találni ennyire összetett problémákra – mondta kedden Csepi Lajos szakállamtitkár arra a kérdésre, vajon ha a szél a kontinens felé terelné az Írországban és Skóciában megint repülőterek átmeneti bezárását okozó vulkanikus hamut, megismétlődne-e a nemrégiben tapasztalt káosz az európai légtérben. Vagyis a válasz röviden: igen. De persze azzal a különbséggel – mint arra José Blanco spanyol tárcavezető is utalt az elhúzódó tanácsülés elnökeként –, hogy most figyelembe vennék az április 19-i megállapodást a hamuszenynyezettség három kategóriájáról.

Német részről többször is felvetették, hogy közös tudományos álláspontra kellene jutni a hamuszennyezettség engedélyezhető szintjeiről. A módszertant június végéig, a következő tanácsülésre ki kellene dolgozni, hogy az EU javaslatot terjeszthessen a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szeptemberi közgyűlése elé. Abban is megállapodtak, hogy válságsejtet hoznak létre a lépések, az előrejelzések jobb összehangolására, kijelölik az összekötőt, aki a funkcionális légtérblokkok munkáját hangolná össze, s elvileg gyorsítani szeretnék e légtérzónák gyakorlati kialakítását, aminek határideje amúgy 2012 decembere. Sietősebben hoznák létre az egységes európai légteret, amihez ugyancsak ki kéne jelölni a központi forgalomszervezőt, amely a spanyol elnökség szerint lehetne az Eurocontrol, de e tekintetben sincs még egységes álláspont.

Magyarország a közép-európai légtérblokkba tartozik Ausztriával, Szlovákiával, Csehországgal, Szlovéniával, Horvátországgal és Boszniával együtt, s Csepi megjegyezte, hogy tapasztalata szerint a HungaroControl mind felszereltségét, mind munkatársainak felkészültségét illetően nagyobb feladat ellátására is alkalmas lenne. Versenyhelyzete nagyon jó, ám éppen ez késztet néhány más országot, hogy mereven ragaszkodjék a szabályokhoz, a nemzeti szuverenitás elvéhez. – Nagyobb bizalomra lenne szükség ahhoz, hogy csökkenhessen a légi irányítók száma, mert csak így lehetne érvényt szerezni annak a törekvésnek, hogy a gépek rövidebb úton, hamarabb, jóval kisebb légszennyezés mellett érjenek célba. Például, ha egy gép elhalad Bécs és Pozsony felett budapesti végállomással, akkor ezen a rövid szakaszon is három légi irányító adja át egymásnak. A vitában Csepi e munka gyorsítását sürgette, de újságíróknak válaszolva elismerte: figyelembe kell venni a többi ország szuverenitási, foglalkoztatási aggályait, vagyis az ellentétes intézményi érdekeket is. Az Európai Bizottság a közelmúlt légtérkáosza idején többször is leszögezte: nincs hatásköre a beavatkozásra, a huszonhét légügyi hatóság maga dönti el, miként reagál válsághelyzetekre.

Az utasjogok egységes alkalmazását fontosnak tartották a résztvevők, már ami ilyen helyzetben a jegy árának visszafizetését, vagy az ingyenes újrafoglalást illeti, de már az ellátás mennyiségére és hosszára nézve bizottsági ajánlásokat kértek. Elvetették ugyanakkor az útvonal-használati díjak befizetésének halasztására vonatkozó bizottsági ajánlást. A károk felmérése még egyébként is tart, s abban maradtak, hogy a bizottság készít útmutatót, miképpen lehetne állami támogatásban részesíteni a légitársaságokat, ha a tagországok úgy látják, ez szükséges. Több miniszter szerint azonban nem szükséges.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.