Közös hangárban a United és a Continental

A piacok örültek a világ legnagyobb légitársasága létrejöttének, de szakértők szerint nemcsak a UAL-Contintental gépei emelkedhetnek majd az egekbe, hanem a jegyárak is. A frigy nyertese gyártói oldalon a Boeing.

Utasforgalomban a világ legnagyobb légitársasága jön létre az egyaránt amerikai UAL és a Continental Airlines „házasságával”, amelyet hétfőn jelentettek be. Az előző nap jóváhagyott, több mint hárommilliárd dolláros ügyletet részvénycserés megoldással bonyolítják le, várhatóan még az idén; a UAL –a United Airlines anyavállalata –részvényesei az új cég 55 százaléka felett rendelkeznek majd. A United és a Continental együttesen jelenleg a világ 59 országának 370 célállomására repül, 88 ezer főt alkalmaz, és tavaly 29 milliárd dolláros árbevételt ért el. A születendő óriáscég a United nevét és a Continental emblémáját viszi tovább, vezérigazgatója pedig az utóbbi első embere, Jeff Smisek lesz. Mindez a repülőgépgyártók piacára is hatással van: míg a United flottája „kevert” Airbus-Boeing, társa 351 tételes gépparkja kizárólag az amerikai Boeing gyártótól származik. A megafúzióra két éve már csaknem sor került, de a Continental visszalépett az utolsó pillanatban – tartva a sorait azóta rendezett United adósságtömegétől.

Az amerikai piacok hétfői nyitásakor az derült ki: a befektetők szívesen fogadták a fúzió hírét. Szakemberek ugyanakkor arra figyelmeztetnek: a megaüzlet fokozottan növeli majd a jegyárakat a magas üzemanyagárak és az első (business) osztály válság miatt elmaradozó üzletemberei miatt komoly gondokkal küszködő légi közlekedésben. – Tavaly évtizedes mélypontot értek el az árak, ahonnan csak felfelé emelkedhetnek, a kérdés csak az: mennyivel. A kereslet-kínálat ingája most a légitársaságok irányába leng ki: igen erősek a nyári szezon foglalásai, a céges utazások pedig felszívják magukat a 2008-as szintekre – állítja Rick Seaney, az ABC News amerikai hírcsatorna elemzője. Hozzátette: mivel az árképzés egyik fő meghatározója a verseny, ennek kiküszöbölése –mint az UAL–Continental üzlet esetében is – az egekbe repítheti az árakat. A létrejövő vállalat beszámítja majd az eddigi repülési pontokat és kedvezményeket, ugyanakkor várhatóan járatokat szüntet meg. A nemzetközi forgalomban a United inkább Ázsiában és Ausztráliában, a Continental pedig Mexikóban és a Karib-térségben erős.

A Pekingbe irányuló amerikai polgári légi forgalom 99 százaléka, míg a frankfurtinak 50, a londoninak 37, a párizsinak 32 százaléka kerül a vegyes cég birtokába. Ha az amerikai versenyhatóság – legkorábban jövőre – jóváhagyja az egyesülést, a United „hazai pályán” a Delta-Northwest elé kerül, nyomást gyakorolva az American Airlinesra és a túlélésért küzdő US Airwaysre; a világforgalomban pedig 7 százalék lesz a részesedése.

Rekordot jelentő, 3,7 milliárd korona (38,8 milliárd forint) veszteséggel zárta a tavalyi évet a Cseh Légitársaság (CSA). Az állami légitársaságban a közeljövőben jelentős átalakítást hajtanak végre, eladják a vagyon egy részét, aminek következtében az idei év végére a veszteség 600 millió koronára csökken. A CSA megmentése érdekében a gépek számát egyharmaddal csökkentik, s az alkalmazottak mintegy tíz százalékát elbocsátják. A CSA-nak 50 repülőgépe és mintegy 3300 alkalmazottja van, több százan pedig a leányvállalatoknál dolgoznak. (MTI)

Jeff Smisek, a Continental és Glenn Tilton, a United első embere hivatalosan bejelentik a fúziót
Jeff Smisek, a Continental és Glenn Tilton, a United első embere hivatalosan bejelentik a fúziót
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.