Széles nyomtávon előznek az oroszok

Viszonylag kevés figyelmet kapott, hogy Medvegyev orosz elnök megállt Pozsonyban, mielőtt Obamával találkozott volna Prágában, hogy aláírják a hadászati támadó fegyverekről szóló új szerződést. Pedig...

Pedig a hazai logisztikai cégek szempontjából igen fontos hír, hogy ott az orosz, az ukrán, a szlovák és az osztrák államvasutak vezetői is tárgyalásokat folytattak, egy olyan, orosz szabványú, széles nyomtávú vasút kiépítéséről, amely az osztrák határig húzódhat. Megbízták a német Roland Berger céget, hogy hat hónapon belül készítse el a terv részletes elemzését, amely választ ad arra, vajon nyereséges beruházás lenne-e a széles nyomtávú vasút meghosszabbítása Kassától Pozsonyig, majd Bécsig. A tanulmánynak ki kell derítenie, hogy mekkora lenne az elkészülő új vasúti pálya kihasználtsága. Ugyanakkor már a tervezés gondolata is felkeltette Berlin érdeklődését. A beruházásnak köszönhetően ugyanis nyugatról a transzszibériai vonalon keresztül könnyedén lehetne szállítani vasúton a nyugat-európai árut.

– Igen rosszul jár a magyar logisztikai szakma, ha megépül ez a pályaszakasz – mondja Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke. Ha elkészül, akkor vélhetően a teljes orosz áruforgalom elkerül minket. Magyarország számára csak morzsák maradnának, lényegében csak azok a termékek indulnának erre, amelyeket amúgy is a magyar piacra szánnak. Ez különösen azért kellemetlen, mert lényegében alig fejeződik majd be a záhonyi terminál fejlesztése, máris feleslegessé válik.

A szlovák elképzelések rendkívül vonzónak tűnnek, az építés költsége még gátat szabhat a fejlesztésnek. A tervezett beruházás ugyanis a jelenlegi számítások szerint 4,05 milliárd euróba kerülne. Ebből az összegből közel 3,7 milliárd euró jutna az új szakaszra, csaknem 313 millió euró a már meglévő, csaknem 90 kilométeres rész felújítására és 50 millió euró a pozsonyi terminálra.

Ám ha a német cég elemzése kedvező lesz, és a költségmegosztásról is megegyezik a szlovák, az ukrán és az orosz vasút, akkor már jövőre megindulhatnak a munkálatok, s 2017-ben átadnák az új vasúti pályát a forgalomnak. De még az sem kizárt, hogy egy évvel korábban.

Persze Szlovákiában akadnak ellenzői is a beruházásnak. Ellenzéki pártok vezetői azt kifogásolják, hogy a szlovák vasúttársaság kapacitáskihasználtságán is lenne mit javítani, így nem értik, mi szükség egy széles nyomtávú vasúti pályára, amely ráadásul még sokba is kerül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.