Széles nyomtávon előznek az oroszok
Pedig a hazai logisztikai cégek szempontjából igen fontos hír, hogy ott az orosz, az ukrán, a szlovák és az osztrák államvasutak vezetői is tárgyalásokat folytattak, egy olyan, orosz szabványú, széles nyomtávú vasút kiépítéséről, amely az osztrák határig húzódhat. Megbízták a német Roland Berger céget, hogy hat hónapon belül készítse el a terv részletes elemzését, amely választ ad arra, vajon nyereséges beruházás lenne-e a széles nyomtávú vasút meghosszabbítása Kassától Pozsonyig, majd Bécsig. A tanulmánynak ki kell derítenie, hogy mekkora lenne az elkészülő új vasúti pálya kihasználtsága. Ugyanakkor már a tervezés gondolata is felkeltette Berlin érdeklődését. A beruházásnak köszönhetően ugyanis nyugatról a transzszibériai vonalon keresztül könnyedén lehetne szállítani vasúton a nyugat-európai árut.
– Igen rosszul jár a magyar logisztikai szakma, ha megépül ez a pályaszakasz – mondja Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke. Ha elkészül, akkor vélhetően a teljes orosz áruforgalom elkerül minket. Magyarország számára csak morzsák maradnának, lényegében csak azok a termékek indulnának erre, amelyeket amúgy is a magyar piacra szánnak. Ez különösen azért kellemetlen, mert lényegében alig fejeződik majd be a záhonyi terminál fejlesztése, máris feleslegessé válik.
A szlovák elképzelések rendkívül vonzónak tűnnek, az építés költsége még gátat szabhat a fejlesztésnek. A tervezett beruházás ugyanis a jelenlegi számítások szerint 4,05 milliárd euróba kerülne. Ebből az összegből közel 3,7 milliárd euró jutna az új szakaszra, csaknem 313 millió euró a már meglévő, csaknem 90 kilométeres rész felújítására és 50 millió euró a pozsonyi terminálra.
Ám ha a német cég elemzése kedvező lesz, és a költségmegosztásról is megegyezik a szlovák, az ukrán és az orosz vasút, akkor már jövőre megindulhatnak a munkálatok, s 2017-ben átadnák az új vasúti pályát a forgalomnak. De még az sem kizárt, hogy egy évvel korábban.
Persze Szlovákiában akadnak ellenzői is a beruházásnak. Ellenzéki pártok vezetői azt kifogásolják, hogy a szlovák vasúttársaság kapacitáskihasználtságán is lenne mit javítani, így nem értik, mi szükség egy széles nyomtávú vasúti pályára, amely ráadásul még sokba is kerül.