Menetrend szerinti első negyedév a Malévnál

Eddig hárommilliárd forint bevételkiesést okozott a vulkánkrízis a Malévnak, ám a veszteséget csak később tudják kiszámolni, mert a gazdálkodásra még hónapokig hatással lesz a hatnapos leállás. Jó hír, hogy hosszú idő után először a tervek szerint teljesít a vállalat, igaz, még mindig veszteséges.

A tervek szerint alakulnak a Malév főbb számai, így az árbevétel és a veszteség is, legalábbis az első negyedévben – mondta a Népszabadságnak a cég vezérigazgatója. Martin Gauss az üzemi veszteséget nem árulta el, de elmondta: az általa megalkotott üzleti terv szerint idén és jövőre is veszteséges lesz a társaság, de 2012-re már üzemi nyereséget termelmajd.

Jelentősen csökkent a foglalási kedv
Jelentősen csökkent a foglalási kedv

Az első negyedéves számok a tavaly beadott terveknél picit kedvezőbben alakultak: éves bázison kilenc százalékkal több fizető utast szállítottak, tizenegy százalékkal kisebb kapacitás mellett, így 6,1 százalékkal növelték gépeik kihasználtságát, 58,4 százalékra. A mediterrán és a dél-európai, valamint egyes közel-keleti járatok emelték jelentősen a mutatót. A társaság piaci részesedése 1,2 százalékkal nőtt. Ugyanakkor negatív hatásként jelentkezett, hogy az üzemanyagárak 45 százalékkal nőttek, de a flotta- és járatcsökkentésnek köszönhetően csak egy százalékkal költöttek többet üzemanyagra.

A 2009-ben elkezdett költségcsökkentő programnak köszönhetően 3 milliárddal kevesebbet költöttek működésre az előző év hasonló időszakához képest, míg az üzemelési (repülési) területen 1,3 milliárddal csökkentették a költségeket.

A vezérigazgatót kritizálják a cég alacsony jegyárai miatt, mondván, a Malév minden egyes olcsón adott jegyen veszteséget könyvel el. Erre Martin Gauss kijelentette: az alacsony jegyárakkal számoltak az üzleti tervezés során is. – A Malév mindig nyáron termeli bevétele jelentős részét, s tudatosan adunk alacsony árakat a holt szezonban, hogy utasokat szerezzünk. Azaz a téli hónapokban alacsonyabb, míg a nyári időszakban magasabb az egy utasra jutó jegyárbevétel –mondta Martin Gauss.

A vulkáni hamu 38,7 ezer Malév-utas utazását érintette, és 536 járat törléséhez vezetett. Egyelőre nem tudják megbecsülni, milyen hatással lesz az idei eredményekre a leállás, de az biztos, hogy eddig hárommilliárd forint bevételkiesést jelentett. Emellett egyéb költségek is vannak, s hosszú távon további hatása lesz a bevételekre, mert a káosz rendkívüli mértékben visszavetette a foglalási kedvet.

Újabb Airbust hoz Ferihegyre a WizzAir

– Az európai hatóságok rosszul végezték munkájukat a vulkánkitörés alatt – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója. Szerinte sokkal szakszerűbben és rugalmasabban is kezelhették volna a kialakult helyzetet, s akkor jóval kevesebb embernek okozott volna kényelmetlenséget a speciális természeti jelenség. A Wizznek 9-10 millió euró bevételkiesést okozott a leállás.

Váradi József tegnap bejelentette, hogy július 24-től újabb repülővel bővül a ferihegyi bázis, így Budapesten már négy AirbusA320 típusú gép állomásozik majd. Ennek köszönhetően új járatokat nyitnak, és növelik a frekvenciát a meglévő útvonalhálózatukon. A hazai piacon 48 százalékos a WizzAir részesedése, Budapestről tavaly egymillió utast szállítottak, amely az új gépnek köszönhetően huszonöt százalékkal több lehet idén.

A kormány határozata és a pénzügyminiszter felhatalmazása alapján a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács úgy döntött, hogy a kormány által jóváhagyott 8,1 milliárd forint keretösszegű, 3 éves lejáratú, évi 9,97százalékos kamatozású tulajdonosi kölcsönkeret részeként 2,16 Mrd Ft kölcsönt nyújt a Malév likviditási gondjainak enyhítésére.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.