Vevőiért harcol az Amazon

A világ legnagyobb internetes könyv-, zene- és filmkereskedése, az amerikai Amazon nem hajlandó kiadni egyetlen vevőjének adatait sem az adóhatóságnak, s ezt alátámasztandó be is perelte az ilyen igénnyel nála jelentkező észak-karolinai adóhivatalt. A per kimenetelét nemcsak a személyes adataikat féltő vásárlók figyelik árgus szemekkel, hanem az online áruházak is, amelyek forgalmában jelentős törést okozhat egy esetleges elmarasztaló ítélet.

Az adóhivatal azon észak-karolinai polgárok nevének, címének és költésének a kiadását kéri most az Amazontól, akik 2003 és 2010 között vásároltak az áruházban. Az igény valahol érthető, hiszen az államban az internetes vásárlások után a vevőnek kellene bevallania és befizetnie a forgalmi adót. Csakhogy ilyen címen milliók helyett dollárcentek folytak be az adóhatósághoz, amely ezt megunva lépett fel, elsőként az Amazon ellen. (A többiekkel még egyezkednek.) Nem kis tételről van szó: a cég az említett időszakban 50 millió terméket szállított ki észak-karolinai megrendelőinek – írja a Newsobserver.com.

Az Amazon a vásárlók személyiségi jogainak lábbal tiprásáról beszél, azt is felhozva védekezésként, hogy az adatok kiadásával megszegnék a velük kötött szerződést. Senkinek semmi köze nincs ahhoz, hogyMr. Smithnekmilyen az érdeklődési köre és milyen tételeket rendelt az áruházból – szögezik le az Amazon ügyvédei. Ez igaz is, csakhogy az adóhatóság az összegre, s nem a tételes felsorolásra kíváncsi – szól az ellenérv.

Azzal az adattal pedig nem sokra mennek a revizorok, hogy összesen hány észak-karolinai vásárlója van az Amazonnak. A cég ugyanis csak ezt az egy információt volt hajlandó megosztani az adóhatósággal. Minden más adat kiszolgáltatása az üzleti érdekeit sértené – érvel.

Az adóhivatal szívesen megnézné, kinek megy a csomag, s mi van benne
Az adóhivatal szívesen megnézné, kinek megy a csomag, s mi van benne

Ha megvan a név és a költés, azt összevetik az illető adóbevallásával és máris kiszámlázzák a különbözetet – ez szerepel az adóhatóság terveiben. Persze más megoldás is elképzelhető: például a fordított adózás bevezetése, vagyis az internetes áruháznak kellene eleve levonnia a vételárból a forgalmi adót.

Ez ellen az online boltosok tiltakoznak vehemensen, hiszen jelentősen megnövelné az adminisztrációs terheiket és kiadásaikat, ráadásul az államonként eltérő adókulcs miatt teljes káosz alakulna ki a könyvelésükben. Az adóhatóság azonban erre nem lehet tekintettel, annál is inkább, mert ezek a költségek – sok mással egyetemben – a hagyományos boltok tulajdonosainál megjelennek, rontva versenypozíciójukat az online áruházakhoz képest.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.