Ismét divatba jött a luxus

Már nincs szükség a vásárlómegtartó célzattal végrehajtott olyan látványos akciózásokra, mint amilyent 2008 karácsonya előtt tapasztalhattak a recesszió jeleit a pénztárcájukon is megérző amerikaiak: akkor 70 százalékot is engedtek áraikból a luxuscikk-kereskedelmi láncok, csak hogy megszabaduljanak készleteiktől. Egy JP Todd márkájú mokaszint akkor 269 dollárért is el lehetett vinni, szemben egy hasonló termék mostani 395–495 dollár közötti árával. A Tiffanynál egy apró gyémánttal ékesített nyaklánc 23 százalékkal, 675 dollárra drágult két hónap alatt, míg egy Paloma Picasso aventurinköves gyűrű ára 11 százalékkal, 525 dollárra ment föl. (A New York-i láncnál ismeretlen az akciózás.) Általánosságban is elmondható, hogy az árak utolérték, sőt néhol már meg is haladták a válság előtti szintet. Ez is kell ahhoz, hogy közelebb kerüljenek az iparág 72 milliárd dolláros 2007-es amerikai rekordforgalmához. Tavaly 60 milliárdra esett vissza a forgalom, az idén ezt 4 százalékkal haladhatja meg a kereskedők öszszesített árbevétele – írja piacelemzésében a Bain & Co. tanácsadó cég.

A tőzsdei árfolyamok emelkedése is azt jelzi előre, hogy a veszteségzónából idén már biztos kievickélnek a luxuscikk-kereskedelmi láncok illusztris képviselői. A Saks árfolyama például január óta 42, a Tiffanyé pedig 17 százalékot erősödött. Előbbinél az alkalmazott haszonkulcs a „recessziós” 21-ről 36,5 százalékra hízott.

A luxuscikkek – ide nem számítva az ékszereket – márciusban 11 százalékkal voltak drágábbak, mint egy évvel ezelőtt. Januárban e termékek éves inflációja 6,4, februárban már 10 százalékos volt. Márciusban így is 23 százalékkal több csengett a kereskedők kasszájában, mint egy évvel ezelőtt. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.