Használt autót is inkább készpénzért

Fellendült a használtautó-piac, de a vevők továbbra is rettegnek a hiteltől, és az újakhoz hasonlóan a kocsik 80–90 százalékát készpénzre veszik.

Évről évre egyre kevesebben cserélnek autót, és a használt kocsik behozatala is folyamatosan csökken. A csúcsévekben hatszázezer, a gyengébb időszakokban félmillió autó cserélt gazdát évente Magyarországon, ez a szám tavaly négyszázezerre csökkent, és idén is további eséssel lehet számolni. Egyre kevesebb kocsi érkezik szürkén, különösen a németországi használtautó-import zuhant, mert a gazdag hazai kínálat és nyomott árak miatt nem üzlet behozni kocsikat, ezért megritkultak az erre szakosodott kereskedések.

A Datahouse adatai szerint a tavaly behozott 15,7 ezer használt személyautó 35,2 százalékos esést jelent egy év alatt. Továbbra is a németek a legnépszerűbbek: a márkák listáját 2542 darabbal a BMW vezeti a Volkswagen, Opel, Mercedes, Audi és Ford előtt. A 3245 darab kishaszonjármű ötödével marad el az előző évtől, itt Mercedes, Volkswagen, FIAT, Ford és Renault a sorrend.

Határozottan fellendült a használtautó-piac, állítja viszont Horváth Zoltán, a Weltauto igazgatója, aki szerint a két utolsó hónapban nőttek az eladások tavalyhoz képest. Ami nem változott: a vevők rettegnek a hiteltől, és az újakhoz hasonlóan a használt kocsik 80–90 százalékát készpénzre veszik.

A többség nem vesz fel hitelt, pedig a Weltauto ajánlatában még nulla százalékos thm-es és két évig kamatmentes forintos ajánlat is szerepel. Az újakhoz hasonló gondokkal küszködnek a használtautó-kereskedők is: a hitelre vásárolt autók és a törlesztések miatt bebetonozódtak a tulajdonosok kocsijaikba, mert hiába négy-ötéves a kocsi, nem lehet belőle átülni másikba, mert a felvett hitelösszeg és kamattartozás még 3–4 év múlva is meghaladja a piaci értékét, ami folyamatosan csökken, és egyre nehezebb megválni tőle.

Télen még csökkent az eladásra kínált autók forgási sebessége, különösen a luxusadóban érintett modellek ragadtak be a telepeken, ám most ez a kategória is megmozdult: Horváth szerint három napig tartott a csoda, aztán vagy elfelejtették, vagy már belekalkulálták az emberek a fenntartási költségekbe az új adót, mellyel egyébként is bevalláskor szembesülnek majd. A szakember szerint egyébként sokan reménykednek ennek az adónemnek az eltörlésében.

Ez az ágazat kevésbé szenvedte meg a válságot, és ahogy Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke lapunknak elmondta, az 1900 kereskedésből ötven zárt be véglegesen, többségük a nyugati országrészben, mert ott lényegesen nagyobb volt a visszaesés. Folyamatosan lefelé mennek az árak, mert a jelentős kínálatot a fizetésképtelen ügyfelektől visszavett autók is gyarapították, ám ez a trend megfordulhat, mert drasztikusan zuhant az import. Az új autók piacának százezer darabos visszaesését a használt kocsik kereskedői is megérzik, hiszen az üzletkötések kilencven százaléka régi beszámításával történt, és ez a forrás most jelentősen visszaesett. Ahogy a hitelfelvétel is, melynek csak húsz százaléka készpénzes.

Nehéz megfelelni a szigorúbb hitelfeltételeknek, mert a rövidebb futamidő miatt magasabbak lettek a részletek, ami különösen a forintalapúaknál szűkíti a vevők lehetőségeit. Ezt érezni Közép-Európa legnagyobb felhozatalánál is: az M5-ös budapesti bevezető szakasza mellett a válság a vevőket és eladókat is megritkította. Földes Tamás, a Fővárosi Autópiac Kft. ügyvezető igazgatója szerint miközben Magyarországon felére esett a kereskedések forgalma, náluk tizenöt százalékos a csökkenés.

Vélhetően a kiépített komplett szolgáltatásoknak köszönhető, hogy csak a kisebb tőkeerejű magányos farkasok hullottak el, és jelenleg 85 autókereskedő működik a piacon. A munkahelyek számában már nagyobb mértékű az esés, hiszen hétszázból hatszázan maradtak. A nagyobb készlettel és legalább 20–30 millió forintnyi forgótőkével rendelkezők tudták túlélni a nehéz időszakot.

A Fővárosi Autópiac az egyetlen hely, ahol még hétvégén is működik gépjárműügyeket intéző okmányiroda, így ha valaki megtalálta a keresett kocsit, és kifi zette, helyben elvégeztetheti az eredetiség vizsgálatot, befizetheti a biztosítást és máris nevére írathatja szerzeményét. Ha valaki vásárlás előtt szakemberrel akarja alaposan átvizsgáltatni a kiszemelt autót, akkor erre is van mód, és bár a 6–8 ezer forint nem kevés pénz, az állapotfelmérésre nem szabad sajnálni, mert egy rejtett és csak emelőről látható hiba javítása ennek többszörösébe kerül. Ha csak egy gumisérülést így veszünk észre, már megérte, hiszen egy olcsóbb abroncs cseréje is többe kerül ennél. Háromezer autóból álló kínálatból, negyvenféle banki termékből, és valamennyi biztosítási ajánlatból választhat a vevő. A hétvégi szabadpiacokon a napi belépő ára személyautókra 1200 forint, teherkocsikra 1800 forint, hétköznap egységesen 300 forint a parkolási díj, ami belépésre is jogosít.

Júniusban újra nyit Budapest egyetlen autósmozija, ám sok más rendezvény és fejlesztés egyelőre, a gazdasági válság kedvezőtlen hatásai miatt elmarad. Azok a kereskedők tudtak talpon maradni, akik készpénzért, gyorsan és olcsón vettek meg használt autókat, mert a bizományosi értékesítés háromszázalékos árréséből a meleg vízre sem futja. Pozsonyi György ügyvezető igazgatóhelyettes szerint a használtautópiacról is hiányzik a hitel, melyet 2007-ben, az erős forint idején még szinte számolatlanul szórtak a bankok a vevőknek, ráadásul a jelenleginél komolyabb jutalékok fejében, melyek az autókereskedőknek is komoly, olykor a legfőbb árbevételt jelentették.

Ha jó az idő, különösen hétvégén nő a forgalom a legnagyobb közép-európai autópiacon
Ha jó az idő, különösen hétvégén nő a forgalom a legnagyobb közép-európai autópiacon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.