Bebetonoztaa válság a kiskereskedelmi piacot
Konzerválta a válság a hazai kiskereskedelem szerkezetét: 2009-ben nem voltak új belépők, és kivonulások, illetve felvásárlások sem rúgták fel a hazai piacon évek óta kialakult status quót. A Nielsen piackutató most közzétett összesítéséből kiderül, hogy 2009-ben is a Tesco volt a legnagyobb kereskedő 638 milliárdos forgalmával, tavaly minden tizedik vásárlói forint a brit lánc kasszáját gyarapította. A céget két hazai lánc, az 547 milliárdos forgalmú CBA és az 510 milliárdos Coop követi. A 358 milliárd forintos árbevételű Reallal kiegészülve a hazai láncok a teljes hazai élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes (FM-CG) kiskereskedelem közel felét adják, ami a Nielsen szerint kifejezetten a magyar piac sajátossága – másutt jelentősen alacsonyabb a hazai láncok részesedése.
Tavaly a hazai kiskereskedelem nagyjainak az összforgalma az előző évhez képest mindössze 2,4 százalékkal nőtt, úgy, hogy közben a kiskereskedelmi árak több mint 4 százalékkal emelkedtek. Tovább árnyalja a képet, hogy infláció feletti bevételnövekedést jobbára csak a hálózatukat bővítő láncok, így a Lidl, az Aldi és a Tesco tudott elérni.