Csúcsforgalom vasúton és buszon
Lendületbe hozta az izlandi vulkánkitörés a MÁV-ot. A világszerte repülőgépek ezreit földre kényszerítő hamufelhő leple alatt a magyar vasút személyszállító cégének nemzetközi járatai ritkán látott kihasználtsággal közlekedtek a hétvégén. A szokásos harminc helyett 80-90 százalékos volt a kihasználtság szombaton és vasárnap a MÁV-Start Zrt. nemzetközi vonatain – tájékoztatta lapunkat Balogh-Fazekas Anita. A személyszállító vasút szóvivője beszámolt arról is: volt olyan járatuk, amely úgy kezdte meg útját, hogy fedélzetére már egyetlen újabb utas sem tudott volna felszállni – kihasználtsága százszázalékos volt.
Egyelőre a szóvivő sem tudta megmondani, hogy a MÁV-Start szerelvényeit az elmúlt napokban hányan vették igénybe. Úgy vélte: mivel a nemzetközi jegypénztáraknál a hagyományos kézi jegykiadórendszer működik, az utasforgalmi adatok feldolgozása előreláthatólag néhány napot igénybe vesz majd. Ennek ellenére annyit lehet tudni, hogy a hétvégén elsősorban Németország és Csehország felé élénkült meg a forgalom. A MÁV-Start az utazási igények kiszolgálása érdekében a szokásosnál több kocsival közlekedtette vonatait több nyugat-európai főváros, így Berlin, München, valamint Berlin irányába. De megerősített vonatok indultak Bukarestbe is.
A társaság közleménye szerint ezen felül a MÁV-Start hétfőn mentesítővonatot közlekedtetett Budapest-Keleti pályaudvarról Hegyeshalom érintésével a Wien-Westbanhof pályaudvarra. A szerelvény a fővárosban Kelenföldön, majd Tatabányán, Győrben, Mosonmagyaróváron és Hegyeshalom állomásán egyaránt megállt. A vonatra belföldi forgalomban pótjegyet kellett váltani – a bilétát a vezető jegyvizsgáló pótdíj megfizetése nélkül adta ki.
Csendes hétvégét zárt a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. Stöckert Dávid, a társaság szóvivője arról beszélt: az előzetes adatok tanúsága szerint cégüknél nem okozott látványos forgalomnövekedést a pénteken elrendelt légiforgalmi korlátozás. Ami elsősorban azzal magyarázható, hogy az országhatárt átlépő járataik nem alternatívái a nemzetközi légi kikötők között közlekedő repülőgépeknek. Csúcsforgalom volt viszont az autóbuszos cégeknél. Különösen a nemzetközi járatok piacán meghatározó Volánbusz Zrt.-nél: a társaság a menetrendben szereplőnél több buszjáratot közlekedtetett. Mentesítő járatok indultak Hollandia, Franciaország és Németország irányába. A legnépszerűbb úti cél London volt, ahová a társaság nemzetközi partnerével, az Euroline-hálózattal együttműködve, minden nap több autóbuszt is útnak eresztett. Úgy tudjuk: a Volánbusz Zrt.-t külföldön rekedt utasok, illetve csoportjaik is megkeresték. Hazaszállításukra a társaság vállalkozott, a repülőgépet helyettesítő autóbusz elindítására azonban egyelőre nem érkezett meg a megrendelés.
Kovács Miklós, az Orangeways vezérigazgatója a Népszabadságnak elmondta: hétvégén több európai nagyvárosba is megduplázták a járataikat. Így volt ez az Amszterdamba, illetve Prágán keresztül Németországba közlekedő útvonalon. Amszterdamba egy helyett két autóbuszt, a Prága–Németország útvonalon három járat helyett napi hatot közlekedtettek. A hétvégén szinte minden buszukon száz százalék, vagy ahhoz közeli volt a foglaltsági mutató. Az igényekre jellemző volt, hogy szombaton új jártatot állítottak be Párizsba, és a busz indulásának vasárnapi időpontjára – azaz alig egy nap alatt – oda-vissza lényegében minden hely elkelt. Kovács Miklós megjegyezte, hogy az utasaiknak mintegy 50 százaléka külföldi volt.
A skandináv országok vagy London felé viszont komoly bővítési korlátokba ütköznek az európai busztársaságok – jegyezte meg a vezérigazgató. Az elmúlt napokban ugyanis a tengeri kompok kihasználtsága is száz százalékra futott föl, jelenleg 3-4 napra előre minden hely el van adva ezeken a hajójáratokon. Így ebbe az irányba szinte mindenkinek behatároltak a lehetőségei.