Összeomlás helyett kijózanodás jött

Megszabadult a szélsőségektől és elkerülte az összeomlást –így lehet summázni a nemzetközi műtárgypiac elmúlt esztendei folyamatait.

A pénzpiaci lavina ugyan nem temette be a műtárgypiacot, ám kijózanította a szereplőket. Az előző évtizedben felfújt buborék, amely különösen a kortárs alkotások értékét emelte irreális magasságokba, kipukkadt és a távolabbi jövő szempontjából biztonságosabb, érettebb, megfontoltabb szempontok kerültek előtérbe. A szereplők egyszer csak arra ébredtek, hogy senki nem ad el, kivéve a 3D (death, divorce, debt – vagyis halál, válás, adósság) eseteket. A kiemelkedő kvalitású műtárgyak eltűntek, tulajdonosaik a kivárást választották, de csökkent a befektetési kedv is.

Átrendeződés figyelhető meg az értékesítési gyakorlatban is, amelynek első áldozatai a kisebb galériák. Míg az elmúlt húsz esztendőben általános volt, hogy a kiskereskedők aukciókon töltötték fel készleteiket, majd azokat saját galériájukban adták el, mostanság a nagy aukciósházak is egyre gyakrabban adnak tanácsot és árut közvetlenül a magánügyfeleknek. Az üzletből ily módon kirekesztett kereskedők közül mind többen húzzák le a rolót: az áldozatok között több amerikai galéria is van, de bezárt a londoni Christopher Gibbs, a párizsi Segoura, a firenzei Salvatore Romano.

Változott az árukészlet is. Radikálisan csökkent a piacon felkínált 10 és 100 ezer dollár közötti értékek aránya, miközben az olcsó, ötezer dollár alatti portékából 75 százalékosra duzzadt a kínálat. Ártól függetlenül hízott viszont a régi mesterműágazat, amelynek piaci része megduplázódott, elérte a 12,5 százalékot. Szimbolikusnak is tekinthető, hogy tavaly Raphael hozta az év leütési rekordját, a Christie’s decemberi londoni aukcióján a Múzsa feje című alkotásra 26 millió fontnál koppant a kalapács.

Az optimizmust 2010-ben a „Járó ember” hozta vissza a piacra. A L’homme qui marche című Giacometti-szobor Londonban minden idők legmagasabb leütési árán kelt el, a kalapács 58 millió fontnál (95 millió dollár) koppant, új tulajdonosának mintegy 105 milliós kiadást jelentve a jutalékokkal együtt.Annak fényében is biztató a kezdet, hogy a 2009-ben eladott 22 Giacometti-szobor összesen 51 millió dollárt ért. A Sotheby’s rendezvényén egyébként a tételek közel 80 százaléka elkelt, a bevétel pedig a várt duplája lett. A Christie’s árverése is biztatóan alakult. Szép számmal vásároltak ismét orosz gyűjtők, és talán ennek is köszönhető egy rekord: Natalja Goncsarova vászna 6,4 millió fontot ért, amely a legmagasabb nő által elért aukciósár. A piac visszanyerte komolyságát, minőségi alkotások, reálisabb becsértékkel – kommentálta az eredményeket Philippe Ségalot, a Sotheby’s vezető tanácsadója. Az igazi megmérettetésre májusig kell várni, ekkor lép ismét a New York-i közönség elé a Sotheby’s és a Christie’s tekintélyes impreszszionista, modern és kortárs kínálattal.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.