Vizsgálatot kérnek a pilóták
A várakozásokkal ellentétben mégsem hirdettek sztrájkot a Malév pilótái. Erről tájékoztatta lapunkat a Közforgalmi Pilóták Szakszervezete (Hunalpa). Feltételként azt szabták, hogy a kormány azonnal indítson vizsgálatot, ki felelős a 2007-es sikertelen privatizációért, s hogy ez terjedjen ki „az elmúlt évek visszáságaira is”. – E feltétel teljesülése után a Malév pilótái továbbra is készek minden észszerű kompromisszumra a Malév megmentése és emelkedő pályára állítása érdekében, miután közös érdek a cég nyereséges üzemelése – mondta Ferenczi Zsolt, a szakszervezet szóvivője. A vizsgálat elindítására nem szabtak határidőt, válaszolt kérdésünkre Óvári Tamás elnök, igaz, hozzátette: a reakciókat látva döntenek a továbbiakról. Arra ugyanakkor érdemben nem reagált, hogy az elmúlt évek visszáságain belül pontosan miről is szóljon az általuk kért vizsgálat. Már csak azért is, mert régóta ismert, hogy a jelenlegi vezetés megbízásából már elkészült – igaz, nyilvánosságot nem kapott – az a KPMG-jelentés, amely a Malév belső viszonyait és beszállítói gyakorlatát hivatott feltárni. Az ebben fellelhető információk birtokában egy sor szerződést felül fognak vizsgálni, s ahogy erről már beszámoltunk, ezek alapján a vezérigazgató rendőrségi feljelentést is tett már.
Az kiderült: ez az egyébként nemzetközi szabványok alapján készülő és az üzleti életben elfogadott beszámoló semmit sem jelent a szakszervezet számára, egyszerűen azért, mert elutasítják a jelenlegi menedzsmentet. Álláspontjuk szerint a Malév tulajdonosai és vezetői felelőtlen irányítása és átgondolatlan kereskedelmi politikája miatt válsághelyzet alakult ki a társaságnál. Ehhez azért hozzá tartozik, hogy a Malév a rendszerváltás óta folyamatosan veszteséges. A pilóták elfogadhatatlannak tartják, hogy „az elmúlt évek során a munkavállalók által hozott sorozatos áldozatvállalások ellenére a felelősséget ismételten és kizárólag a munkavállalói oldalra kívánják hárítani”. A kollektív szerződés (ksz) felbontása nem állná ki a jogszerűség próbáját, hiszen az előírtakkal ellentétben azt megelőzően nem tárgyaltak az érdekképviselettel – mutattak rá. Tegnap délután viszont tárgyalóasztalhoz ültek a felek. A ksz-t egyébként a cég néhány hete egyoldalúan mondta fel, de az még hatályban van, hiszen a felmondási idő hatvan nap.
A ksz egyébként mindkét fél számára fontos: ennek hiányában a pilóták bizonytalannak érzik élethelyzetüket, hiszen az jövedelmük csaknem feléről rendelkezik, többi között a napidíjaikról. Ugyanakkor fontos a cég számára is, hiszen a menetrendet jelentős munkaerőtöbblettel és nem mellékesen extra költséggel lehet teljesíteni, ha csak a munka törvénykönyve az irányadó. Erre lehet megoldás az is, hogy bizonyos járatokra aMalév olcsóbban, személyzettel együtt bérel gépet külföldről, ám ezt a pilóták inkorrekt megoldásnak minősítik. Egyértelműen sztrájkközeli helyzetre utal az, hogy az érdekképviselet közgyűlése felhatalmazta a Hunalpa ügyvivő testületét: minden törvényes eszközzel lépjen fel a tervezett munkáltatói intézkedések és a munkakörülmények további romlása ellen.
A Malév pilótái és menedzsmentje közötti feszültség a szakszervezeti vezetőkkel folytatott beszélgetésünk alapján egyelőre csillapíthatatlannak tűnik. Ennek oka nemcsak a szakmai nézeteltérés, hanem az alapvető információhiány is. A pilóták szerint ugyanis nemcsak a Malév üzleti tervéről, de a cég tervezett átalakításáról sem kaptak információkat.
A pilóták állításaira a Malév nem reagált. Információnk szerint azonban a cég megmentési terve még nem végleges, így arról nem is lehet tájékoztatni a munkavállalókat. A Hunalpa tegnap kemény hangú levelet intézett Oszkó Péter pénzügyminiszterhez, amelyben egyszerre kértek személyes találkozót és kritizálták a kormány Malévvel kapcsolatos döntéseit.