Munkásokat keres a Mercedes

A tervek szerint halad a tavaly elkezdett gyárépítés, a jövő év végén már előszériás Mercedesek készülnek Kecskeméten, ahol 2012-ben indul az üzemszerű sorozatgyártás. A magasan képzett mérnökök után hamarosan a szakmunkások és a technikusok válogatása is elkezdődik.

Bár még nem kezdődött el a termelés a Mercedes kecskeméti gyárában, a telephelyen már száz ember dolgozik. A Daimler konszern és Mercedes-Benz magyarországi kommunikációs vezetője Sztipichné Kozári Edina lapunknak elmondta, logisztikai, műszaki ellátás, karbantartási, informatikai, beszerzési, pénzügyi és humánpolitikai területeken folyik már a munka, s a létszám fokozatosan bővül, az említett munkakörök mindegyikébe várják a szakembereket. A nyolcszázmillió eurós beruházás 2500 új munkahelyet teremt.

Fektetik a vasat
Fektetik a vasat

– Rendben halad a munkaerő-felvétel, most a kulcsemberek keresésénél tartunk – mondta lapunknak Schmiedt László HR-menedzser. A humánpolitikai területen nagyobb sebességre kapcsolnak: elkezdődik a jól képzett szakmunkások és technikusok válogatása, de folytatódik a mérnökök és logisztikusok felvétele is. Arra a kérdésre, hogy a járműiparban általános szakemberhiány mellett képesek lesznek-e minden területen feltölteni a létszámot a szakember elmondta: az elektronikai, és mechatronikai szakemberek toborzása nagyobb energiát igényel. A cégnek 2011. végéig 2500 embert kell felvennie, s jó néhány területen hiány van: karbantartóból, mechatronikusból, karosszériásból és fényezőből a becslések szerint szakmánként 100-150 fővel kevesebb a rendelkezésre álló munkaerő. Épp ezért a cég támogatja a dolgozók letelepedését is.

– A magyar szakemberekkel nagyon elégedettek vagyunk – fejtette ki lapunknak Markus Mönkhoff humánpolitikai igazgató. Mint mondta, a megfelelően képzett munkaerő érdekében a képzésbe is beszállnak. Kecskeméten kihelyezett tanszéket létesít a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetem, a Mercedessel együttműködve. Gondoskodnak a kecskeméti Mercedeshez csatlakozó dolgozók képzéséről is: a Heliport ipari parkban egy mini-Mercedes-üzemet alakítottak ki, ahol a dolgozók megkapják a Daimler alapszintű előképzését. Az oktatás ezt követően a németországi üzemekben, Rastattban és Sindelfingenben folytatódik, azon a munkaterületen és abban a pozícióban, aminek majd a magyarországi üzemben kell megfelelni.

Évente háromszázezer tonna áru fordul majd meg nyersanyag és kész autó formájában a kecskeméti Mercedesnél, a termelés elindulása után. Stefan Putzlocher, a cég logisztikai és minőségbiztosítási menedzsere lapunknak elmondta, hogy ötszáz beszállítótól érkeznek a termékek, többségében Európából, de használnak Japánból, és Egyesült Államokból érkező darabokat is. A cseh, osztrák, szlovák, lengyel, ukrán és román cégek mellett vannak magyar partnereik is. –Vannak olyan magyar beszállítóink, akikkel már most is együttműködünk, de aMagyarországon működő multicégekkel is kapcsolatban állunk. Az alkatrészek legnagyobb része Németországból (Sindelfingenből és Kuppenheimből) érkezik vasúton, csakúgy, mint a motorok és tengelyek – mondta lapunknak a logisztikai szakember.

A kecskeméti üzem jelentős állami és EU-s támogatással épül. Az Európai Unió versenypolitikai biztosa, Neelie Kroes szerint a kormánytámogatás Magyarország egyik hátrányos helyzetű régiójának regionális fejlesztéséhez járul hozzá. A projekt 29,7 milliárd forint összegű, pénzbeli és társasági adókedvezmény formájában nyújtott támogatást foglal magában. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. további 214 millió forint pénzügyi támogatást kap az állami vasúthálózatra való csatlakozáshoz. Az EU-támogatás nem egyszerre érkezik, hanem a projekt előrehaladtával, a teljesítésigazolásoknak megfelelően hívhatóak le a részletek, ám ezekről nem ad ki tájékoztatást a német cég.

Az építkezés tavaly július elsején indult, a tereprendezési munkálatokat az októberi alapkőletételig befejezte a Duna Aszfalt Kft., amely további megbízást kapott a gyáron belüli út és csatorna építési munkákra. A fényezőüzem és karosszériatároló harmincezer négyzetméteres csarnokának kivitelezését a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nyerte, a magasépítési munkálatok novemberben kezdődtek meg. A 75 ezer négyzetméteres karoszszériaüzem, a százezer négyzetméteres összeszerelő csarnok, és a hatezer négyzetméteres szolgáltató központ felépítésére szóló 56 millió euró értékű megrendelést a németországi Strabag/Züblin nyerte el. A munkálatok januárban indultak és előreláthatólag 2011-ig tartanak.

Mint ismert, a magyarországi üzem létrehozását az indokolta, hogy az eddigi kettő helyet négy típussal jelenik meg a kompakt autók piacán a Mercedes-Benz, ehhez pedig a termelési kapacitás bővítése szükséges. Kecskeméten az A és B osztály utódmodelljeit gyártják majd.

A Daimler tulajdona a világ legértékesebb márkája, a Mercedes-Benz, továbbá a smart, a Maybach, valamint a buszokat és teherautókat gyártó Freightliner, Western Star, Fuso, Setra, Orion és a Thomas Built Buses. A világszerte 256 ezer embert foglalkoztató Daimler-csoport 2009-ben 1,6 millió járművet értékesített, forgalma 78,9 milliárd dollár, adózás előtti vesztesége pedig 1,5 milliárd dollár volt. A héten állapodtak meg a Daimler AG és a Renault-Nissan Szövetség stratégiai együttműködésében: a részvénycserétől és közös fejlesztésektől öt év alatt ötmilliárd dollárnyi megtakarítást remélnek a partnerek.

Kínában duplázott a német márka

Jól indult az év a Mercedes-Benznek, mert az első három hónapban csaknem negyedmillió személyautót értékesített, ez világszerte 15 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. A legtöbb kocsit, szám szerint 120 ezret Nyugat-Európában adta el a német cég, ez 0,7 százalékkal több, mint a tavalyi adat.

Németországban ötvenezer autó kelt el, ez 7,4 százalékos esést jelent. Az Egyesült Államokban eladott 49,2 ezer darab 22,4 százalékos növekedést jelent. A Mercedes márka megduplázta eladásait Kínában, ahol minden tizedik autóját értékesítette.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.