Raktárban ragadt adóbevétel

A pénzügyi tárca szerint kifogyóban vannak a tavaly, még alacsonyabb adóteher mellett felhalmozott készletek a dohányáruból, alkoholos italokból, ám a piac szerint még mindig ebből látják el a kereskedőket.

 A Pénzügyminisztérium úgy véli, azért lett idén év elején a várakozásoknál kisebb a jövedékiadó-bevétel, mert a gyártók és kereskedők még a januári adóemelés előtt, tavaly év végén nagy tömegben bespájzoltak dohányáruból, alkoholból, illetve aki tehette, üzemanyagból.

A tárca állítását részben alátámasztják a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai. Főleg a dohányárunál látszik, hogy az import értéke 2009 utolsó hónapjaiban jócskán meghaladta az egy évvel korábbit, novemberben például több mint 8 milliárd forint volt a behozatal értéke, míg egy évvel korábban nem érte el az egymilliárdot sem az import. Nincs ilyen egyértelmű jel viszont az italoknál, ugyan ott is több volt a behozatal decemberben, mint előtte egy évvel, de a különbség (900 millió forint) nem tűnik megygyőzőnek. A KSH adataiból úgy tűnik, hogy ha volt is készletezés, úgy az inkább elosztva, az év folyamán történt, mivel az év végén nem voltak olyan kiugró jövedéki bevételek, mint a dohánytermékek esetében –az adóemelési szándékról már nyár folyamán tudni lehetett.

Patai András, a Magyar Dohányipari Szövetség (MDSZ) elnöke a dohánypiaci folyamatok okai közt említette, hogy a gazdasági válságban jelentősen csökkent a fizetőképes kereslet. A kormányzat pedig egy év alatt háromszor is emelte a termékkör jövedékiadó-tételeit, erre még rárakódott tavaly nyáron az áfa ötszázalékos emelése. Patai András úgy véli, a piac nem tudta volna elviselni, ha egy lépcsőben emelkedik az adó, ezek hatását ugyanis a gyártók közvetlenül áthárítják a fogyasztókra. A Dohányipari Szövetség elnöke arra is emlékeztetett, hogy az ágazat korábban a több lépcsőben történő, fokozatos adóemelésre tett javaslatot, illetve megszigorította volna a készletezést – így az adóemelések után nem tették volna lehetővé a korábbi adótartalmú termékek hosszabb lefutású értékesítését a piacon. Ebben az esetben a MDSZ szerint valószínűleg nem következett volna be, hogy a dohánycégek az év végén jelentős mennyiségű adójegyet halmoznak fel. Azonban a kormányzat ragaszkodott a tavaly év végi, a fenti szigorítás nélküli, ám egylépcsős adóemeléshez. Ez is hozzájárult az elnök szerint ahhoz, hogy tavaly a büdzsének a tervezettnél több adóbevétele keletkezett.

A jövedékiadó-bevétel viszszaesése a kiskereskedelmi forgalom csökkenésével is magyarázható: a szövetség adatai szerint 2009-ben az előző évhez képest félmilliárd szállal csökkent a legális dohánytermék fogyasztása, és ez a tendencia 2010-ben is folytatódott. Az első három hónapban 5,5 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest a piac, 2008 elejéhez képest pedig 13,5 százalék volt a zsugorodás.

A kereskedők közül volt, aki maga is készletezett a jövedékiadó-emelés előtt, míg van olyan, amelyik a gyártó által felhalmozott készletekből vásárol azóta is. A CBA szóvivője, Fodor Attila elmondta, éltek a készletezés lehetőségével, hogy ameddig csak tudják, visszafogják a fogyasztói árakat. Úgy becsüli: adójegyes termékekből a második negyedév elejéig kitartanak az év elején felhalmozott készleteik. A Tescónál arról tájékoztattak, hogy nem halmoztak fel zárjegykészleteket, de nem zárta ki, hogy beszállítóik éltek a lehetőséggel. Az érintett termékkörben egyelőre nem emelkedtek a felvásárlási árak, így vélelmezhető, hogy még kitartanak a korábban felvásárolt, alacsonyabb jövedékiadótartalmú zárjegykészletek. A szaktárca szerint azonban már látszik az adóbevételeken, hogy fogyóban vannak a tavaly felvásárolt készletek.

Még olcsóbban töltik a szeszt. Aki csak tehette, bespájzolt az alacsonyabb adótartalmú jövedéki termékekből
Még olcsóbban töltik a szeszt. Aki csak tehette, bespájzolt az alacsonyabb adótartalmú jövedéki termékekből
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.