Gyenge piacról távozik a Credigen
Tavaly az áruhitelek esetében a 2008-as 54 mil liárdról 52 milliárd forintra csökkent az új kihelyezés. A helyettesítő terméknek tekinthető személyi kölcsönöknél (amely szintén megtalálható a Credigen kínálatában) ennél sokkal nagyobb volt a visszaesés: a pénzintézetek 142 milliárd forint értékben kötöttek új szerződést, szemben az egy évvel korábbi 298 milliárddal. Az idei első két hónap adatai lényegében megegyeznek a tavalyi azonos időszakkal, amit bár lehet úgy is értelmezni, hogy a hitelezés már nem csökkent tovább, a bankok szempontjából azonban ez inkább azt jelenti, hogy az eladósodási kedv a válság alatt kialakult alacsony szinten stabilizálódott.
Az áruhitelezés ugyan tavaly nem esett akkorát, mint a személyi kölcsönök piaca, ezen termékek visszaszorulása azonban nem is másfél éve, a válság elmélyülésével kezdődött, az áruhitelezők már évek óta csökkenő kereslet mellett működnek. A 2007 első felében még 105–107 milliárd forint között ingadozó hitelállomány alig fél év alatt, 2008 tavaszára a negyedével zuhant, a kormányzati kiigazító intézkedéseknek ugyanis ekkorra már érezhető hatásuk volt a kiskereskedelmi eladásokra is. Jelentősen mérséklődött például a kereslet az áruhitelezés meghatározó részét adó elektronikai eszközök (háztartási gépek, szórakoztatóelektronika, számítástechnikai berendzések) iránt. A hitelállomány ugyan az utóbbi bő fél évben ismét elkezdett emelkedni (február végén meghaladta a 88 mil liárdot, de tavaly év végén volt 93 milliárd felett is), ez azonban csupán annak köszönhető – hiszen a kihelyzett kölcsön összege csökkent tavaly –, hogy nőtt az egy évnél hosszabb futamidejű hitelek részesedése.
A válság hatására emelkedett a vissza nem fizetett, bedőlt kölcsönök aránya. Hogy pontosan mennyi ilyen áruhitel lehet, nem tudni, a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) statisztikái azonban árulkodóak. A tavaly év végi adatok szerint a bankok által kezelt lakossági hitelek – darabszám alapján – 12,4 százalékánál az ügyfél már legalább kilencven napja csúszik a törlesztéssel (egy évvel korábban 8,1 százalék volt ez a mutató). Ezen belül a jelzáloghitelek esetében az arány fele ekkora, 5,9 százalék volt, ami azt jelenti, hogy a teljes állomány átlagát a fogyasztási hitelek, köztük az áruhitelezés rontotta le – ami nem is meglepő, hiszen a hitelre vásárolt mosógéptől könnyebb szívvel válunk meg, mint egy hitelre vásárolt lakástól.
Lényegében ilyen tapasztalatokról számoltak be a Credigen fő konkurensének számító Magyar Cetelem Bank Zrt.-nél. A versenytárs távozását amúgy nem kommentáló pénzintézetnél elmondták: a válság megtépázta az áruhitelezési piacot, a forgalom a krízis előtti szinthez képest jelentősen csökkent, miközben a hitelkockázatok emelkedtek. A társaságnál egyébként mindkét területen idén már lassú, fokozatos javulásra számítanak.
A Credigen egy éven belül már a második olyan fogyasztási hitelezésre specializálódott cég, amely kivonul a magyar piacról. A HSBC Credit Zrt. (korábban Beneficial) tavaly májusban jelentette be, hogy beszünteti tevékenységét. A társaság a Credigenhez hasonlóan fokozatosan építi le működését, a folyamat lezárását 2012-re tervezik.