Húsvétkor többen használták a mobilnetet
Magyar idő szerint szombat délután háromkor megkezdődött az Apple új zászlóshajójának a forgalmazása az Egyesült Államokban. Az érintőképernyős, kisméretű, iPad nevű, kifejezetten internetezésre kifejlesztett eszközért közel sem folytattak olyan hisztérikus harcot a vásárlók Amerikában, mint korábban az iPhone esetében, talán azért, mert az Apple marketingkoncepciója ezúttal nem a hiánycikk mivoltra erősít. Már csak azért sem, mert a tízcollos kijelzővel szerelt, egy töltéssel 12 órát működő iPadtől, s a hozzá hasonló internetes céleszközöktől a szakértők azt várják, hogy tovább növelik a szolgáltatók forgalmát mind a mobilinternet-hálózatokon, mind pedig a wifihálózatokon, amelyek végső soron valamilyen vezetékes infrastruktúrára csatlakoznak. Ez nem is alaptalan várakozás: a mobilinternet-hálózatokon az elmúlt két év mindegyikében 280 százalékkal nőtt az adatforgalom, s az Ericsson felmérése szerint immár nagyobb arányt képvisel az adatátvitel, mint a hang.
Az iPad árusításának megkezdése hazánkban keveseket hozott lázba. A lakosság egy jelentős része, kihasználva a jó időt, a háromnapos ünnepet távol töltötte a lakhelyétől. Hogy az internethasználók immár bizonyosan kritikus tömeget alkotnak, arra ékes bizonyíték, hogy ezen a hétvégén több szolgáltató forgalmi adataiból is következtetni lehetett a hosszú hétvégére. Noha sok olvasónk jelezte, hogy a vidéki nagyvárosokban lassabban tudták használni a világhálót, erre az általunk megkérdezett szakemberek nem tudtak magyarázatot adni. Az viszont kiderült a statisztikákból, hogy egy ilyen hosszú hétvégén többen használják a mobil- és kevesebben a vezetékes szolgáltatásokat. –Az átlagos hétvégékhez képest 6-8 százalékos a forgalomcsökkenés, míg a mobilinternetet használók körében ugyanekkora a forgalomnövekedés – tudtuk meg az Enternettől. A GTS-Datanet ügyfelei tíz százalékkal használták többet az internetet, ezzel szemben az Invitel arról tájékoztatta lapunkat, hogy nem regisztráltak jelentős eltérést egy átlagos hétvégéhez képest. A csak wificsatlakozóval ellátott iPadet hazánkban elég körülményesen lehetne használni, a hotspotokat ugyanis sok előfizető csak extra díj ellenében használhatja. Külföldön elterjedt, hogy az előfizető a szolgáltatója hotspotjait használhatja díjmentesen, de itthon nem.
– A szolgáltatást terveztük, azonban az ügyfelek igénye nem indokolta a bevezetést – tudtuk meg az Enternetnél.
– Az Invitel a Net & Go szolgáltatáscsomagját ajánlja, amely mobilinternet-szolgáltatást is tartalmaz. Elérhető a HotSpot kiegészítő szolgáltatás is – mondta Fejes Tibor, a cég lakossági üzletágának igazgatója. A T-Home országosan 310 helyszínen biztosítja előfizetőinek, hogy az e-mail címük és a jelszavuk megadásával használják a cég hotspotjait.
Ami a tarifákat illeti, a cégek inkább az igénybe vehető szolgáltatások körét bővítik. Az Enternet hamarosan bevezeti a telefon-, majd a mobilinternetszolgáltatást, a meglévő internet- és IPTV-szolgáltatás mellé. A GTS-Datanet már nem bővíti lakossági üzletágát, míg a T-Home a három képernyős modellben gondolkodik, avagy mobilra, tévére és számítógépre juttatja el az információkat, s csak másodlagos kérdésnek tekintik, hogy ehhez milyen technológiát használ a szolgáltató.
Az iPad forgalmazása még csak az Egyesült Államokban indult meg: egyelőre csak a wifis modellt lehet kapni, a háttértár méretétől függően 500, 600 és 700 dollárért. A mobilnetes hálózatokat is használó modellek csak később érkeznek meg, 130 dollárral magasabb áron.