Inkubátorban melengetik a belgák a kínai tőkét
A négyezer embert foglalkoztató fl andriai Gentben lévő Volvo-gyár is a Geely kezébe került, miután a Ford eladta a svédmárkát a kínaiaknak. A legnagyobb belgiumi gyártósorról tavaly 184 ezer jármű gördült le, s az üzem vezetői és a szakszervezetek is elégedetten nyilatkoztak az ügyletről. Az érvek között nem szerepelt, de aligha kerülte el a gentiek figyelmét, hogy a General Motors hónapokon át tartotta bizonytalanságban európai részlegeit, majd hosszú töprengés után letett az eladás ötletéről, de lebegtette, mely üzemeket kívánja bezárni a fölösleges kapacitások csökkentése végett. Végül a belgiumi, azon belül szintén flandriai Antwerpenre esett a választása, amely most utóvédharcokat folytat fennmaradásért. A genti volvósok viszont kimondottan azért örülnek a kínai befektető megjelenésének, mert „Ázsiában egyelőre nem alakult ki többletkapacitás az autóiparban, miközben a kínaiak egyre több kocsit vesznek, lehetőleg nyugati márkájút”.
A Geely pillanat alatt a legnagyobb kínai foglalkoztatóvá vált Belgiumban, de nincs egyedül. A három régió mindent meg is tesz, hogy egyre többen legyenek. Az új tőkebeáramlási hullám kezdetét jelezheti, hogy irodát nyit a Bank of China is. Ám itt van már a Huawei, a mobiltelefon-hálózatokhoz és -készülékekhez berendezéseket, alkatrészeket gyártó kínai óriás, amely világszerte 85 ezer embert foglalkoztat. Brüsszel és Vallónia inkubátorházban helyezi el a kínai tőkét, olcsó telephelyet és segítséget kínál a befektetési lehetőséget kereső cégeknek. A főváros nevét viselő régió Shenzen városával kötött megállapodást. Vallóniában is találni inkubátorházakat. A La Louviere-ben logisztikai központot nyitó Touchroad International kínai textilipari cég a Botswanában gyártott ruházati termékeket tárolja 12 ezer négyzetméteren. Flandriában annyiban más a helyzet, hogy az antwerpeni kikötőben már a hatvanas évek óta működik egy tengeri szállítmányozási cég, szép számmal találhatók kereskedelmi központok, valamint világítástechnikai, autóalkatrész- és petárdagyártó üzemek.
Belgium igyekszik kerülni a vitákat Pekinggel, észben tartva, mire érzékeny a kínai vezetés. Emlékezetes, hogy az unió soros francia elnöksége alatt megromlott az EU és Kína viszonya, miután Nicolas Sarkozy elnök találkozott a dalai lámával. Belgium ugyan nem szeret kilógni az uniós sorból, de Tanguy de Wilde egyetemi tanár a Le Soirnak nyilatkozva emlékeztet rá: Brüsszel 2005-ben úgy intézte, hogy a dalai láma ne látogasson az országba, azt megelőzően, hogy Albert király Kínába készült. A mostani sanghaji világkiállításon azonban Belgium az EU pavilonjában kapott helyet, vagyis a lényeg a pragmatikus hozzáállás. Főként ha tőkéről és munkahelyekről van szó.