Malév-hiány: ki lehet a felelős?

Előnytelen beszállítói szerződésekkel, a Fokker–70-es repülők kivonásával járó egyszeri költségekkel és a drága hitelekkel indokolta lapunknak Martin Gauss vezérigazgató a Malév 2009-es rekordveszteségét. A vezér szerint 24,4 milliárd lesz a mérleg szerinti veszteség, üzemi szinten mintegy 12 milliárd forintra becsülte a mínuszt.

Martin Gauss elmondta: az üzemeltetésben húszmilliárdos költségcsökkentést értek el, 15,6 milliárdba került ugyanakkor a cég likviditásának biztosítása. Az előző tulajdonos igen drágán tudta hitelezni a céget – nyilatkozta a vezérigazgató. Úgy tudjuk: a VEB által nyújtott tulajdonosi hiteleket 12-17 százalékos felárral adta az euró bankközi rátájához képest.

A kereskedelmi politika bírálatára Gauss elmondta: miközben a Malév növelte az utasszámát, 23 százalékkal csökkent az árbevétele. Más európai légitársaságoknál a csökkenő utasszám mellett sem volt ritka a harmincszázalékos bevételkiesés.

Gauss bírálta az elmúlt tíz év vezetőit is. Terhükre rótta, hogy 4,8 milliárdos költséggel járt a Fokker–70 típus visszaadása, amelyre az iparági gyakorlattal ellentétben nem képeztek céltartalékot. Az akadozó finanszírozás miatt a cég elesett beszállítói kedvezményektől is. Az egy éve indított korrupciós átvilágítás eredményeképp számos beszállítói szerződést fognak megszüntetni vagy újratárgyalni.

A vezérigazgató kijelentette: elkötelezett a költségcsökkentés és a szervezetátalakítás mellett, s erről folyamatosan egyeztetni fog a kormánnyal. A változtatásokat mindenképpen meg kell tenni, mert ez a társaság utolsó esélyét jelenti.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.