Malév-hiány: ki lehet a felelős?
Martin Gauss elmondta: az üzemeltetésben húszmilliárdos költségcsökkentést értek el, 15,6 milliárdba került ugyanakkor a cég likviditásának biztosítása. Az előző tulajdonos igen drágán tudta hitelezni a céget – nyilatkozta a vezérigazgató. Úgy tudjuk: a VEB által nyújtott tulajdonosi hiteleket 12-17 százalékos felárral adta az euró bankközi rátájához képest.
A kereskedelmi politika bírálatára Gauss elmondta: miközben a Malév növelte az utasszámát, 23 százalékkal csökkent az árbevétele. Más európai légitársaságoknál a csökkenő utasszám mellett sem volt ritka a harmincszázalékos bevételkiesés.
Gauss bírálta az elmúlt tíz év vezetőit is. Terhükre rótta, hogy 4,8 milliárdos költséggel járt a Fokker–70 típus visszaadása, amelyre az iparági gyakorlattal ellentétben nem képeztek céltartalékot. Az akadozó finanszírozás miatt a cég elesett beszállítói kedvezményektől is. Az egy éve indított korrupciós átvilágítás eredményeképp számos beszállítói szerződést fognak megszüntetni vagy újratárgyalni.
A vezérigazgató kijelentette: elkötelezett a költségcsökkentés és a szervezetátalakítás mellett, s erről folyamatosan egyeztetni fog a kormánnyal. A változtatásokat mindenképpen meg kell tenni, mert ez a társaság utolsó esélyét jelenti.