Perelné a Bombardiert a MÁV

Leállíthatja a Bombardiertől vásárolt motorvonatait a MÁV:a fékek gyors elhasználódása miatt a szerelvények balesetveszélyessé válhatnak. A vasút perre készül, a kanadai–német járműgyártó trükközne.

Négy éve vásárolta, három éve állította szolgálatba, és hamarosan másodszorra is kénytelen lesz kivonni a forgalomból Talent típusú motorvonatait a MÁV. A Győr és Bécs között közlekedő, egyenként 4,3 millió euróért beszerzett tíz szerelvényt először tavaly küldték kényszerpihenőre, áprilisban azonban három ismét alkalmatlanná válhat a közlekedésre. Gyártójuk, a kanadai-német Bombardier próbálja elkerülni az egymillió eurós javítási számla kifizetését.

A MÁV Zrt. eltökélt szándéka, hogy mindenképpen érvényt szerez a Talent motorvonatok megvásárlásakor kötött szerződésének – olvashatta André Navarri, a Bombardier Transportation GmbH elnöke Andrási Miklós január végén postázott levelében. A magyar vasút elnök-vezérigazgatója akkor még csak segítséget kért: szerinte a kanadai–német járműgyártó együttműködési készsége hagy kívánnivalót maga után. Holott az elmúlt időszakban vonatai olyan műszaki hibákat produkáltak, amelyek „már a Bombardier jó hírnevét veszélyeztetik”.

A legtöbb fejfájást a Talentek fékberendezései okozzák a vasutasoknak. A féktárcsák a szállítási szerződés alapján elvárható 600-700 ezer kilométer helyett már 350-400 ezer kilométer futás után elkopnak, ami balesetveszélyessé és közlekedésre alkalmatlanná teszi a szerelvényeket. Ezt a Bombardier kezdetben a mozdonyvezetők „agresszív vezetési és fékezési szokásaival” próbálta magyarázni, de immár a MÁV hálózatát is okolják a meghibásodásokért. A lényeg azonban az, hogy szerintük a garanciális javítások költsége nem cégüket terheli.

Egyelőre nem lehet tudni: a Bombardier elnöke milyen lépéseket tett Andrási Miklós levelének kézhezvétele után. Mindenesetre az egyezkedés aligha végződött látványos öszszeborulással. Erre utal, hogy a MÁV a hírek szerint már vizsgálja a Bombardier elleni per lehetőségét. Úgy tudjuk: döntés még nincs, az eljárás azonban valószínűleg csak akkor kerülhető el, ha a járműgyártó vállalja a fékek javítását és felszámolja a Talentek többi hibáját is.

Ezek sorában megoldatlan konstrukciós problémák, bejelentett sorozathibák, típushibák és garanciális gondok egyaránt megtalálhatók. De a motorvonatok elvárt minőségét kérdőjelezi meg az is, hogy a tíz szerelvény közül csak kilenc szállíthatja folyamatosan az utasokat – egy járművet ugyanis nem sikerült közlekedésre tökéletesen alkalmassá tenni. Emellett a Talenteknek még mindig vannak olyan berendezései, amelyeket a gyártó nem helyezett üzembe. Akárhogy is, a Bombardiernek nem csak motorvonatai miatt kellene magyarázkodnia. Kérdéseket vethet fel, hogy Schwartz Beáta, a Talenteket karbantartó Bombardier-MÁV Kft. ügyvezetője Andrási Miklós cégüknél tett látogatását követően furcsa levelet írt egyik kollégájának. Ebben az olvasható: „Fel kell mérni, hogy milyen alkatrészeket kell várhatóan cserélni az elkövetkező időszak alatt, felszorozni, beépíteni a féktárcsacsere veszteségét az árba, és erre tenni javaslatot.” Ami azt jelentheti, hogy a Dunakeszin működő Bombardier cég első embere a motorvonatokba beépítendő pótalkatrészek árába becsempészve fizettetné ki az állami vasúttal a féktárcsacserék gyártót terhelő egymillió eurós költségét.

A járműjavító természetesen anynyit kér az általa beépített alkatrészekért, amennyit jónak lát, az ügyvezető ötletének minősítése mégis a MÁV és a Bombardier vezetőinek a dolga. Mindenesetre annyi biztos, a kanadai–német cég más trükköt is kieszelt a garanciális javítások kifizetésének elkerülésére. Legalábbis úgy tudjuk: az eddigi tárgyalásokon azt próbálták elérni, hogy a MÁV a vonatok hazánkba érkezésétől számolja a garanciális időtartamot. Ha így tenne, a jótállást már februárban lejártnak kellene tekintenie, és a javítások költségét is vállalnia kellene. A MÁV-nál viszont a szerelvények átvételéhez, szolgálatba állításához kötik a garanciális időszak kezdetét, így a javításokat a vasutasok novemberig még a Bombardierrel fizettetnék.

A pereskedésre készülő MÁV mindenesetre nem bízza a véletlenre, illetve a bírósági eljárás elhúzódására vonatai és velük a Győr és Bécs közötti eurorégiós közlekedés sorsát. A társaság vizsgálja, hogyan tudná saját hatáskörében elvégeztetni a Talentek javítását. A Bombardier vezetői azonban akkor sem dőlhetnek hátra, ha ez sikerül – a szervizköltségeket ugyanis feltehetően akkor is nekik számlázzák majd.

Mosdatják a Talentet. Sok a probléma a motorvonatokkal, és a garanciális javításokkal sincs minden rendben
Mosdatják a Talentet. Sok a probléma a motorvonatokkal, és a garanciális javításokkal sincs minden rendben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.