Kínai kézben a svéd kormány

Másfél évig tartó tárgyalás után elkelt a legnagyobb svéd autógyár. Az új tulajdonos, a kínai Geely ígérete szerint a Volvo megtartja önállóságát, és leépítésektől sem kell tartani.

Legyen Mercedes, Toyota vagy Smart, szinte minden márkának van kínai utánzata. A sanghaji nemzetközi kiállításon tavaly a Geely Exellence vitte el a pálmát a Rolls-Royce Phantom modell másolatával. Az egyik legnagyobb magántulajdonú kínai cég már akkor tárgyalt a tulajdonos Forddal a Volvo megvásárlásáról, az erről szóló megállapodást pedig most alá is írta Lewis Both, a Ford pénzügyi igazgatója, Li Shufu, a Geely elnöke, valamint Stephen Odell, a Volvo igazgatótanácsának elnöke.

A kínai Henry Fordként is emlegetett Li Shufu gépészmérnök az egyik leggazdagabb ember hazájában. A Volvo új tulajdonosakéntmár első nyilatkozatában próbálta nyugtatni a svéd márkáért aggódókat. A Geely 73 százalékos tulajdonosa és elnöke megerősítette, hogy megmarad önálló prémiummárkának a Volvo, vagyis csak tulajdonost cserélnek, de nem arculatot. A központ továbbra is a göteborgi Torslandában marad, és leépítésektől sem kell tartani, mert teljes egészében megtartják a svéd és belga üzemeket. Li Shufu egy pekingi gyár 2011-ig történő felépítését és a Volvo-kapacitások megduplázását tervezi, ebben is jelentős szerepet kapnak a svédek, 2015-ig a Geely konszern évi kétmillió autóra növeli teljesítményét.

Az 1986-ban alapított Geely 1997-től gyárt tömegautókat: a Free Cruiser és a Kingkong is negyvenezer jüannál kevesebbe kerül, ami nagyjából 5900 dolláros árat jelent. A csoport a második legnagyobb önálló kínai járműkonszern: tizenkétezer alkalmazottja hat üzemben háromszázezer autót gyártott tavaly. A kínaiak segíthetik a Volvo márka globális és kínai értékesítési hálózatának kiépítését, de ami fontosabb, hogy a svédek műszaki fejlesztési központjának megszerzésével gyorsabban javíthatják a kínai autók sokat kritizált biztonságát is, és ezzel növelhetik az euró pai és az észak-amerikai export esélyeit. Kínában jelenleg svéd alkatrészekből szerelnek össze Volvo S40-es és S80-as Long limuzint.

A Ford működési veszteségeinek pótlására már a gazdasági válság előtt kiárusította márkakollekciójának nemesebb elemeit: az Aston Martin után megszabadult Mazdarészvényeitől, majd 2008-ban 1,7 milliárd dollárért a Jaguart és a Land Rovert is eladta az indiai Tata konszernnek. Az amerikai csoport 1999-ben 50 milliárd svéd koronáért (6,45 milliárd dollár) vette meg a Volvo márkát és személyautó-ágazatát, melyet a Geely most 1,78 milliárd dollárért szerzett meg. (Ez a kínaiak legnagyobb külföldi járműipari bevásárlása.) A Ford a továbbiakban is több területen együtt kíván működni a Volvóval, tulajdonosi hányadot azonban nem tart meg a vállalatban, a bevételt saját fejlesztéseire fordítja. A Volvo tavaly 20 ezer alkalmazottal 311 ezer személyautót gyártott és 335 ezret értékesített, ebből minden ötödik az Egyesült Államokban kelt el, a legnépszerűbb az XC60-as sportos terepjáró volt.

Li Shufu Geely-elnök, Maud Oloffson svéd miniszter és Stephen Odell Volvo-elnök
Li Shufu Geely-elnök, Maud Oloffson svéd miniszter és Stephen Odell Volvo-elnök
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.