Sokk után átrendeződés a járműiparban

Mostanában szinte minden napra jut egy bejelentés a magyarországi autóipar (gyártók és beszállítók) kapacitásbővítéséről. Az iparág kiemelt szerepet játszik a magyar gazdaságban: csaknem százezer embert foglalkoztat és az export 25 százalékát, a bruttó hazai termék (GDP) 10 százalékát adja.

Tizennyolc év alatt 350 ezerre bővült a hazai autóipar évi gyártókapacitása, igaz, a válság miatt tavaly csak 213 ezer személyautó készült nálunk. A legnagyobb külföldi beruházók továbbra is a német cégek: az Audi, a Bosch, a Knorr-Bremse és a Continental. Ezek a cégek folyamatosan bővítik meglévő gyártó-, illetve kutatási és fejlesztési bázisukat.

Tavaly nagy sokk érte a járműipart. Pintér István, a Magyar Gépjárműipari Szövetség elnöke megfogalmazásában a globális járműiparral együtt a magyar is befékezett. Újra kellett gondolni a stratégiákat, mert a piacokon 30-70 százalékos csökkenést szenvedtek el.

Az MGSZ elnökének nem túl derűlátó véleménye szerint a tavalyi évet bázisnak kell tekinteni: hoszszabb távon is ezzel kell terveznie a járműgyártóknak. A szakemberek a következő öt évben lassú forgalomnövekedésre számítanak. Amennyiben kitartanak az első két hónapban tapasztalt, kedvezőnek látszó folyamatok, talán 2010. második felében jöhet némi élénkülés.

Globálisan is újrastrukturálódik a járműipar, ami azt jelenti, hogy a fejlődő világ (Oroszország, Kína, India és Brazília) az eddiginél is nagyobb hangsúlyt kap. Folytatódik a vándorlás nyugatról keletre, amiből Pintér szerint profitálhat a magyar járműipar.

Az elmúlt évtizedben kialakult ellátási láncokon a folyamatos növekedés korszakában senki nem akart változtatni, ám a globális piac mérete csökkent, és áthelyeződtek a súlypontok. Egy-két éven belül kiderül, hogy az átrendeződésnek kik lesznek a nyertesei. Leginkább a nyugat-európai ipar struktúrája változik, s még jelentősebb szerepet kaphatnak az olcsóbb beszállítók. A távolság miatt India és Kína nem válhat egyeduralkodóvá, ezért hangsúlyos szerepet kap Közép- és Kelet-Európa, azon belül is a megfelelő beszállítói és logisztikai háttérrel rendelkező Magyarország. Nemcsak az ár a meghatározó, hanem az ellátási biztonság is fontos – állítja az MGSZ elnöke.

A megrendelések korábbi években megszokott hat-kilenc hónapos átfutása a válság idején egy-két hónapra csökkent, de talán a piac normalizálódást jelzi, hogy azóta három-négy hónapra nőtt. Ám még bizonytalan, hogy ez már a trendforduló jele, vagy csak a tavaly kiürült készleteket töltik fel a cégek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.