Új autókon bukhat a büdzsé
Ez nem is meglepő annak a fényében, hogy idén év elején 60 százalékos visszaesést szenvedett el a már tavaly is csak araszolva haladómagyar autópiac. A kilábalásról tehát korai még beszélni, sőt, vélhetően optimisták voltak azok a becslések, amelyek a tavalyinál jobb autóértékesítési eredményekkel számoltak 2010-re. Az első negyedév végéhez közeledve még nem látszik az impulzus, ami az év második felében lökést adhatna a piacnak, pedig az értékesítők korábban arra az időszakra várták a fordulatot.
Ha ez nem következik be, akkor a költségvetés közel húszmilliárd forintnak mondhat búcsút, mert a betervezett 39,3 milliárd forinthoz képest jó, ha 20 milliárd befolyik. Nem úgy egy másik, szintén a négykerekűekhez kötődő adónemből, a cégautóadóból. Itt jó eséllyel teljesülhet az éves terv. Pedig tavaly ebből is kevesebb bevétele származott a büdzsének, mint amit beterveztek. Az előző év ugyanúgy tizenkét hónapból állt, mint az idei,mégis naptári hatásokmagyarázzák az eltérést. A cégautóadót ugyanis csak tavaly februárban vezették be, így az első negyedévre jutó részlet két hónapból állt. S a negyedéves fizetési határidőkből is csak három (április, július, október) jutott 2009-re, idén viszont már januárban fizetni kellett az első részletet. Mindezt figyelembe véve teljesíthetőnek tűnik a 24 milliárdos előirányzat.
Feltehető persze a kérdés, hogy ha a regisztrációs adónál nyilvánvaló az elmaradás, az miért nem jelentkezik a cégautóadónál, hisz ugyanarról a piacról van szó. Lényeges különbség azonban, hogy míg az előbbit az újonnan vásárolt, forgalomba helyezett autók után kell fizetni, ahol hónapról hónapra zuhan az értékesítés, a cégautó-állomány darabszámában nincs ekkora mozgás, az stabilabb.
Van még egy, célzottan a nagy teljesítményű gépjárműveket sújtó adónem, ez pedig az idén bevezetett, egyes vagyontárgyakra kivetett vagyonadó. Ebből február végéig 81,3 millió forint folyt be. Az éves, hatályos előirányzat 50 milliárd forint, ám ebbe még benne van a lakásokra, üdülőkre kivetett adó is, amit időközben megsemmisített az Alkotmánybíróság. Vagyis reálisan mintegy egymilliárd forint várható ezen a soron idén. Ami valójában pár százmillió forint lesz, az eddigi befizetések tükrében.
A Pénzügyminisztérium legutóbbi jelentése úgy fogalmaz a regisztrációs adó kapcsán, hogy az eleve alacsony bázishoz képest is jelentős volt a csökkenés, amelynek hátterében a gépjárműértékesítések továbbra is negatív trendje áll. Ugyanakkor a prognózisban már figyelembe vesznek 30 milliárd forint bevételcsökkenést az áfa nélkül számolt fogyasztási, vagyis a jövedéki és a regisztrációs adónál. A tárcánál arra hívják fel a figyelmet, hogy az egyszeri tételeket is figyelembe véve teljesül az idei hiányterv.