Kommunikáció: túl sok a pályakezdő, kevés az állás

Az utóbbi évek egyik legnépszerűbb továbbtanulási céljává váltak a különféle kommunikációs képzések. Évente több ezren szereznek ilyen diplomát, ám a végzősök csak nehezen tudnak elhelyezkedni a szakmában.

A kommunikációs szakok évek óta stabilan ott vannak az öt legnépszerűbb továbbtanulási cél között, 2009-ben háromezren jelentkeztek ilyen szakokra, többen, mint a jogász vagy a pénzügyes képzésekre. Azt viszont kevesen látják, milyen hosszú szamárlétra vezet a szóvivői pulpitusig és milyen kevesen tudják végigjárni. Sőt: elkezdeni. A piac túltelített, a nagy cégek, köztük például a Tesco vagy az OTP is, évente elenyésző számú kommunikációs állást hirdet meg. Az Adecco munkaközvetítő úgy tapasztalja, a klasszikus PR-kommunikációs pozíciók pillanatok alatt betöltik saját magukat. Néhány szerencsés kivételtől eltekintve a főiskolákról-egyetemekről kikerült kommunikációdiplomás pályakezdők a multinacionális cégek ügyfélszolgálatain kezdik karrierjüket – már aki jól beszél idegen nyelveket. Az is jelzésértékű, mondja Fodor Attila, korábban a Vívószövetség, jelenleg a CBA szóvivője, hogy a Kodolányi János Főiskola kommunikációs szakán vele végzett száz évfolyamtársából alig néhánnyal találkozik viszont a szakmában.

Szeles Péter, a Magyar Public Relations Szövetség elnöke és a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) docense másképp látja a helyzetet, szerinte inkább alulképeznek a hazai felsőoktatási intézmények. Mint mondta, a kommunikációs világ szédületesen fejlődik, példaként elég csak a Twitter évi 1400 százalékos növekedésére gondolni. De hasonló robbanásszerű gyorsasággal jelennek meg a cégeknél, a politikai, a társadalmi szervezeteknél új tevékenységkörök, funkciók. Ugyanakkor ahhoz, hogy a kommunikációs szakma polgárjogot nyerjen, alapos szemlélet- és alighanem generációváltásra is szükség lenne – állítja. A jelenleg vezető pozícióban levő szakemberek ugyanis többnyire olyan időszakban szerezték ismereteiket, amikor az információs társadalom utópia volt, a kommunikációs szakma pedig nem létezett.

– Ez tipikusan olyan szakma, amit csak a legaljáról érdemes megtanulni, különösen ha valakinek komolyabb ambíciói vannak – mondja HacklMónika, korábban a Hungaro Controll, ma a Tesco szóvivője. Egy összetett médiakampány levezénylése gyakorlatilag lehetetlen, ha a vezető nincs tisztában a nyomdaipar, a reklámfilmforgatás, a rendezvényszervezés vagy az online világ szerteágazó sajátosságaival.

A jövő kommunikátorai számára jellemzően négy irány rajzolódik ki. Az államigazgatásban dolgozni kevés kivételtől eltekintve nem a szakma csúcsa, az ottani munka ugyanis inkább passzivitásra neveli a pályakezdőt. Egy nagyvállalat kommunikátorának lenni izgalmasabb, igaz, rizikósabb is. A szóvivő munkája folyamatos koncentrációt, önfegyelmet, emberismeretet és élettapasztalatot igénylő feladat. Elég egy pillanatnyi lazítás, elszólás és máris kellemetlen helyzetbe kerülhet a képviselt vállalat. Fodor Attila szerint a szakmai ismeretek sulykolása mellett gyakran elsikkad, hogy a kommunikációs pozíció mindenekelőtt bizalmi állás. Egy céges szóvivőnek, PR-munkatársnak rálátása van a vállalat üzleti titkaira.

A nagyobb cégek mellett kommunikációs, illetve PR-ügynökségekhez lehet jelentkezni. Ám a magyar kommunikációs cégek többsége néhány főt foglalkoztató mikrovállalkozás, ahol pályakezdő nehezen rúg labdába. Számukra a legjobb esélyek a nagyobb, nemzetközi PR- és reklámügynökségeknél adódnak, amelyek kifejezetten vadásznak a tehetséges fiatalokra. A bekerülés kemény: a magas szintű nyelvtudás, a rugalmasság és a nagy munkabírás, a napi tíz órát meghaladó munkaidő szokványosnak mondható követelmények.

Az ügynökségeknél a szakmai szamárlétra sem rövid. Még a diákévek alatt gyakornokoskodó eleinte junior accountként – a megnevezés cégenként, illetve a PR- és a sajtókommunikációban eltérhet – dolgozik, és jellemzően háttérmunkát végez. A fizetés itt szerény, a minimálbéres tanulópénztől 100-120 ezer forintig terjed. Amennyiben a jelölt beválik, úgy néhány év után account lesz belőle, aki az ügyfél előtt is megjelenhet. Jó esetben, 6-8 év után juthat el az ember a senior (vagy key) account pozícióba, ahol a feladata a közvetlen kommunikáció mellett az ügyfélkör bővítése, az önálló tárgyalás, illetve esetenként a lobbi. Itt már komoly fizetésre számíthat a szakember, öltönnyel, kiskosztümmel, csillogó céges háttérrel – idővel tehát a szép álmok akár valóra is válhatnak.

Szollár Domokos kormányszóvivő. Csak kevesen jutnak el idáig
Szollár Domokos kormányszóvivő. Csak kevesen jutnak el idáig
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.