Kommunikáció: túl sok a pályakezdő, kevés az állás
A kommunikációs szakok évek óta stabilan ott vannak az öt legnépszerűbb továbbtanulási cél között, 2009-ben háromezren jelentkeztek ilyen szakokra, többen, mint a jogász vagy a pénzügyes képzésekre. Azt viszont kevesen látják, milyen hosszú szamárlétra vezet a szóvivői pulpitusig és milyen kevesen tudják végigjárni. Sőt: elkezdeni. A piac túltelített, a nagy cégek, köztük például a Tesco vagy az OTP is, évente elenyésző számú kommunikációs állást hirdet meg. Az Adecco munkaközvetítő úgy tapasztalja, a klasszikus PR-kommunikációs pozíciók pillanatok alatt betöltik saját magukat. Néhány szerencsés kivételtől eltekintve a főiskolákról-egyetemekről kikerült kommunikációdiplomás pályakezdők a multinacionális cégek ügyfélszolgálatain kezdik karrierjüket – már aki jól beszél idegen nyelveket. Az is jelzésértékű, mondja Fodor Attila, korábban a Vívószövetség, jelenleg a CBA szóvivője, hogy a Kodolányi János Főiskola kommunikációs szakán vele végzett száz évfolyamtársából alig néhánnyal találkozik viszont a szakmában.
Szeles Péter, a Magyar Public Relations Szövetség elnöke és a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) docense másképp látja a helyzetet, szerinte inkább alulképeznek a hazai felsőoktatási intézmények. Mint mondta, a kommunikációs világ szédületesen fejlődik, példaként elég csak a Twitter évi 1400 százalékos növekedésére gondolni. De hasonló robbanásszerű gyorsasággal jelennek meg a cégeknél, a politikai, a társadalmi szervezeteknél új tevékenységkörök, funkciók. Ugyanakkor ahhoz, hogy a kommunikációs szakma polgárjogot nyerjen, alapos szemlélet- és alighanem generációváltásra is szükség lenne – állítja. A jelenleg vezető pozícióban levő szakemberek ugyanis többnyire olyan időszakban szerezték ismereteiket, amikor az információs társadalom utópia volt, a kommunikációs szakma pedig nem létezett.
– Ez tipikusan olyan szakma, amit csak a legaljáról érdemes megtanulni, különösen ha valakinek komolyabb ambíciói vannak – mondja HacklMónika, korábban a Hungaro Controll, ma a Tesco szóvivője. Egy összetett médiakampány levezénylése gyakorlatilag lehetetlen, ha a vezető nincs tisztában a nyomdaipar, a reklámfilmforgatás, a rendezvényszervezés vagy az online világ szerteágazó sajátosságaival.
A jövő kommunikátorai számára jellemzően négy irány rajzolódik ki. Az államigazgatásban dolgozni kevés kivételtől eltekintve nem a szakma csúcsa, az ottani munka ugyanis inkább passzivitásra neveli a pályakezdőt. Egy nagyvállalat kommunikátorának lenni izgalmasabb, igaz, rizikósabb is. A szóvivő munkája folyamatos koncentrációt, önfegyelmet, emberismeretet és élettapasztalatot igénylő feladat. Elég egy pillanatnyi lazítás, elszólás és máris kellemetlen helyzetbe kerülhet a képviselt vállalat. Fodor Attila szerint a szakmai ismeretek sulykolása mellett gyakran elsikkad, hogy a kommunikációs pozíció mindenekelőtt bizalmi állás. Egy céges szóvivőnek, PR-munkatársnak rálátása van a vállalat üzleti titkaira.
A nagyobb cégek mellett kommunikációs, illetve PR-ügynökségekhez lehet jelentkezni. Ám a magyar kommunikációs cégek többsége néhány főt foglalkoztató mikrovállalkozás, ahol pályakezdő nehezen rúg labdába. Számukra a legjobb esélyek a nagyobb, nemzetközi PR- és reklámügynökségeknél adódnak, amelyek kifejezetten vadásznak a tehetséges fiatalokra. A bekerülés kemény: a magas szintű nyelvtudás, a rugalmasság és a nagy munkabírás, a napi tíz órát meghaladó munkaidő szokványosnak mondható követelmények.
Az ügynökségeknél a szakmai szamárlétra sem rövid. Még a diákévek alatt gyakornokoskodó eleinte junior accountként – a megnevezés cégenként, illetve a PR- és a sajtókommunikációban eltérhet – dolgozik, és jellemzően háttérmunkát végez. A fizetés itt szerény, a minimálbéres tanulópénztől 100-120 ezer forintig terjed. Amennyiben a jelölt beválik, úgy néhány év után account lesz belőle, aki az ügyfél előtt is megjelenhet. Jó esetben, 6-8 év után juthat el az ember a senior (vagy key) account pozícióba, ahol a feladata a közvetlen kommunikáció mellett az ügyfélkör bővítése, az önálló tárgyalás, illetve esetenként a lobbi. Itt már komoly fizetésre számíthat a szakember, öltönnyel, kiskosztümmel, csillogó céges háttérrel – idővel tehát a szép álmok akár valóra is válhatnak.