Takarékos évet zárt a K&H

Tízmilliárd forintos, az egy évvel korábbinál hatvan százalékkal gyengébb adózott eredménnyel zárta a tavalyi évet a K & H-csoport. A roszsz hitelek aránya öt százalék körül stabilizálódott.

Az elhúzódó válság miatt mind az adózás előtti, mind az adózott eredmény csökkent a K & H-csoportnál az előző évihez képest. Előbbi 61, utóbbi 59 százalékkal zsugorodott. A visszaesésben nagy szerepet játszott, hogy egyes kintlevőségek után jelentős, 40 milliárdos céltartalékot kellett képezni – szolgált magyarázattal a szerényebb nyereségre Marko Voljc, a K & H csoport vezérigazgatója. Úgy vélte: a válságot kisebb megrázkódtatással, de sikerült átvészelniük, sőt voltak területek (főként a biztosításoknál), ahol a piacét meghaladó növekedést értek el.

A lakossági hitelezés nem nőtt, de nem is csökkent: az állomány megrekedt a 709 milliárd forintos szinten. Amegszorítások miatt az emberek elnapolták vásárlásaikat és inkább lekötötték a pénzüket. Ennek következtében 4 százalékkal 563 milliárdra nőtt a lakossági betétállomány. A K & H a devizahitelezést tavaly átmenetileg felfüggesztette, a helyzet normalizálódása után a múlt hónap közepétől ismét a kínálatába vette a lakáscélú és szabadfelhasználású, jelzáloggal védett kölcsönöket. A lakossági fi ókhálózat megerősítése lezárult: 2009-ben kilenc új egység átadásával 242-re nőtt a hálózat. Az év végére a ügyfelek száma 850 ezerre nőtt, ami négyszázalékos növekedésnek felel meg.

A magánszemélyek körében a problémás ügyfelek aránya átlag alatti, 5,38 százalékos, azaz háromszorosára nőtt egy év alatt. Nagyjából négyezer szerződést alakítottak át a bajba jutott adósok kezdeményezésére. A vállalati szektorban jobb a helyzet, ott 4,66 százalékos a fizetési nehézségekkel küzdő kliensek aránya. A megtakarítási hajlandóság viszont 12 százalékkal nőtt a körükben. A kis- és középvállalatoknál (kkv) is 4 százalékkal nőtt az ügyfélszám, meghaladva a 92 ezret.

A biztosító üzletágnál az életbiztosítások vitték a prímet, itt a piaci részesedésüket 12,9 százalékosra tudták tavaly növelni. Ezzel szemben a nem életbiztosításoknál gyengébben sikerült a 2009-es év, mert a 2008 évvégi kampányidőszakban elkalkulálták a díjaikat. A tavaly évvégi kampányban aztán javítottak. A K & H már nem tesz különbséget a kampányidőszaki és az évközi díjszabás között, ennek köszönhetően az évközi új kötések piacán 20 százalékosra növelték a részesedésüket.

A csoport idei teljesítménye a tavalyinál jobb lesz, amennyiben a makrogazdasági környezetben nem áll be drámai romlás – mondta Marko Voljc, számok említése nélkül. A K&H-részvények tőzsdei bevezetésében új fejleményekről nem tudott beszámolni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.