Visszahívják a Swifteket

Ezúttal a Suzukin volt a sor a visszahívási akciók sorában.A vállalat az Esztergomban 2007 vége és 2008 eleje között gyártott Swifteket rendeli szervizekbe. A probléma a motortérben lévő üzemanyagcsővel van.

A Suzukit is elérte az autógyártókat sújtó legújabb visszahívási hullám. A vállalat tegnap bejelentette, hogy visszarendeli a 2007 ősze és 2008 tavasza között Magyarországon, Esztergomban gyártott 1,3-as és 1,5-ös benzines Suzuki Swiftek egy részét. – A lépés összesen valamivel több mint 39 ezer kocsit érint, ebből itthon 6230-at – mondta Ruska Viktoria, a vállalat kommunikációs igazgatója. Az érintett modellekből egyébként a Suzuki Európa szinte összes országába szállított.

A probléma a motortérben található üzemanyagcső helyzetével van. Korábban nyilvánosságra került, hogy Németországban 6340 Esztergomban készült Suzuki Swiftet hívnak vissza az üzemanyagtömlő esetleges kopása miatt. A vállalat németországi részlegének tájékoztatása szerint az üzemanyagtömlő a motortérben dörzsölődhet, s ennek következtében külső borítása leválhat. A márkaszervizekben korrigálják az üzemanyagtömlő elvezetését, illetve szükség esetén cserélik a már kopott vezetéket. A gyárban történt szerelési hiányosság ellenőrzése és kijavítása a szervizekben mindössze 20-30 percet vesz igénybe. A szükséges átvizsgálásról – alvázszámok alapján – minden tulajdonost levélben értesít a Suzuki a következő hetekben – tájékoztatta a Népszabadságot Ruska Viktória. Az akció során az autós lakóhelyéhez legközelebbi szervizben ellenőrzik az üzemanyagcsövet. Hozzátette: fölösleges, hogy a tulajdonosok a visszahívásról szóló levél megérkezése előtt a szervizbe vigyék gépkocsijukat, nincs ok az aggodalomra, lényegében egy rutinellenőrzésről van szó. Hangsúlyozta, a most feltárt szerelési hiányosság miatt eddig egy autó sem vált üzemképtelenné, és balesetet sem szenvedett senki. Kérdésünkre megjegyezte: a visszahívás költségeiről nincs adatuk, de ha lenne, akkor sem hozhatná nyilvánosságra.

Bár a Toyota-ügy miatt most fokozottan érzékeny a közvélemény és a piac az ilyen bejelentésekre, azért a Suzuki életében nem ez volt az első és nem is a legjelentősebb ilyen eset. Tavaly novemberben hetedszerre rendelte rendkívüli szervizlátogatásra az új Swiftek tulajdonosait a japán márka magyarországi gyára. Balesetveszélyt akkor sem jelentettek, de a megelőzés érdekében a Suzuki kicserélte az esztergomi gyártású Swift autóknál a hátsó ülés biztonsági övének tartókonzolját, mert a nedvesség a fémlemezben rozsdásodást, a kárpitozásban pedig foltot okozhatott. Az akció a 2008 előtt gyártott autókat érintette. A novemberi csere Európában 238 401, Magyarországon 46 758 autót érintett. A tulajdonosokat akkor is levélben értesítették, azaz akkor sem kellett külön jeletkezniük. Az akkori javítási akció a hetedik volt az új Swiftnél, korábban a tengelykapcsoló, a kézifék, az oldallégzsák, a lábfék és a benzinpumpa meghibásodásának veszélye miatt hívtak szervizbe a Suzukikat. 2008 decemberében hasonló volumenű visszahívási akció keretében ellenőrizték a magyar gyártású Swifteket, mert esős időben történő pakolás után a nedvesség hatására a csomagtartó belső oldalborítása rozsdásodhatott. 2007 júniusában világszerte 151 ezer esztergomi Swiftet hívtak vissza a márkaszervizekbe, mert a 2005-ben és 2006-ban gyártott 1,3 és 1,5 literes modelleknél elengedhetett a kézifékhuzal és a dobfék csatlakozása. Hasonló okok miatt kellett ellenőrizni negyvenezer SX4-est, melyekből 6300-at a magyar piacon értékesítettek.

A visszarendelési akció aligha használ az eladásoknak, melyek egyébként sem alakulnak túl fényesen. A meglehetősen alacsony tavalyi értékesítési statisztikát is alulmúlták ugyanis 2010 első hónapjának számai: januárban összesen 3565 új személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba (ebből kevesebb mint másfél száz volt a Suzuki), ami a JATO szerint 51 százalékkal marad el az előző év azonos időszakától. A hosszú éveken át első Suzuki ráadásul a kilencedik helyre csúszott vissza, s a márkák listáját már a Ford vezeti. Pedig a Magyar Suzuki 2008-ben még kiváló évet zárt, olyannyira, hogy akkor története legjobb időszakát produkálta. Két éve 282 ezer autót készítettek, ami 21,3 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A vállalat nettó árbevétele 610 milliárd forint volt; belföldi értékesítésből 87,5 milliárd forint származott. A magyar piacon eladott 22,3 ezer esztergomi autóból 8773 volt Swift, 7087 SX4-es, a többi pedig Splash és Ignis. Esztergomban 2009-ben 183 ezer Suzuki, Fiat és Opel készült, az idei évre is hasonló darabszámot terveznek.

Visszahívást jelentett be tegnap a Nissan is. A gyár több mint félmillió autót rendel a szervizekbe a fékpedál és az üzemanyagszint-mutató átvizsgálására. Az Európában és Magyarországon forgalmazott gépkocsikat nem érinti a probléma. A japán autógyártó közlése szerint a fékpedálprobléma 179 ezer autót érint az Egyesült Államokban és mintegy 26 ezret a Közel-Keleten, Kanadában, Oroszországban és még néhány más országban. A visszahívás a 2008 és 2010 között gyártott Titan kisteherautókra, az Infiniti QX56 és a Nissan Armada modellekre, valamint a 2008–2009-ben gyártott Nissan Quest kisteherautókra vonatkozik. Az üzemanyagszint-mutató problémája az Egyesült Államokban 419 ezer, másutt 53 ezer autó visszahívását jelenti. A rendszer olykor azt jelzi, hogy még van benzin, holott a tartály már üres.

Akkor még nem vették észre a hibát
Akkor még nem vették észre a hibát
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.