Ír csodák után magyar valóság
Az SCD csoporthoz tartozó FB Airport Kft. vette bérbe és üzemelteti a Sármelléki Nemzetközi Repülőteret – jelentette be a társaság, miután megkötötte a megállapodást a tulajdonos sármelléki és zalavári önkormányzatokkal. A Fly Balaton működése tavaly vált bizonytalanná, legnagyobb partnere, a Ryanair az elmúlt évben ugyanis már nem indított járatokat Sármellékre. A 2008-ban regisztrált 150 ezres utasforgalom így 2009-re a tizedére apadt, a korábbi üzemeltető pedig – az ír befektetők tulajdonában lévő Cape Clear Aviation (CCA) Kft. – ősszel felszámolás alá került. Az önkormányzatok ezt követően írtak ki pályázatot a reptér 50 plusz 50 éves bérletére, amit az FB Airport nyert meg.
Az egykoron szovjet katonai légibázisként használt sármelléki repteret a CCA Kft. 2004-ben vette bérbe, és többmilliárdos beruházással tették azt a nemzetközi utasforgalom számára használhatóvá. Az utasforgalmi terminál, az üzemeltetéshez szükséges berendezések jó része így most is a felszámolás alatt lévő társaság tulajdona – azt egyelőre bérli az FB Airport Kft. Az SCD csoporthoz tartozó társaságot – az üzemeltetésre létrehozott projektcégként – tavaly év végén alapította Gubica Ágoston. Az ügyvezető korábban a CCA Kft. létrehozásában is részt vett, és egészen 2008 végéig irányította is a céget, majd leköszönt, az ír tulajdonosok pedig jókora adósságot maguk mögött hagyva felszámolásba vitték azt.
Az SCD a balatoni kempingek tulajdonosaként ismert, és egy másik ír befektető társasággal, a Quinlan Private-tel közösen nagy ívű fejlesztési terveket jelentett be néhány évvel ezelőtt. A fejlesztésekre azonban mindeddig nem került sor – részben az elhúzódó engedélyezés, részben pedig a hitelválság miatt. Tény, hogy a legutolsó hírek szerint a Quinlant alaposan megviselte az ír gazdaság mélyrepülése, de az is, hogy a befektetési alap korábbi létrehozója gyorsan kivonult a társaságból. Az SCD mind ez idáig nem kommentálta a Quinlan kivonulásával kapcsolatos találgatásokat, mindenesetre beszédes az a tény, hogy a közösen tervezett fejlesztéseket segítő repteret már nem a közös cég „menti meg”, hanem csak az SCD.
Az SCD most abban bízik, hogy a korábbi növekedési ütemet visszahozva középtávon nyereségessé teheti a Fly Balatont – bár 2010 ebből a szempontból valóban csak alapozásnak tekinthető. Megállapodást kötöttek a Lufthansával több járat indításáról, de tárgyalnak még más repülőtársaságokkal is. Az idén 30 ezres utasforgalmat várnak – ez a múlt évinek a duplája ugyan, de jócskán elmarad a 2008-as eredménytől. Jövőre már a százezres utasforgalom elérésében bíznak, és 2012-re szerintük elérik a 150 ezret, de hasznuk csak akkor keletkezik, ha ezt is jelentősen sikerül növelni. Ebben saját beruházásaik is szerepet játszhatnak, hiszen ezek vonzó turistacélponttá tehetik a Balatont – mondják.
A szerződéssel az önkormányzatok se járnak rosszul –az SCD évi 6 millió forintot és a reptér forgalmához kötött prémiumot fizet a tulajdonos Zalavár és Sármellék önkormányzatának, így a felfutással a helyi falvak bevétele is több tízmillió forintra emelkedhet. Az azonnali bevételeket növeli az is, hogy az SCD – egy másik közös pályázatot megnyerve – egymilliárd forintért bérbe vette a repteret körülvevő területet, az egykori laktanyát is. Itt már klaszszikus, az eredeti cégprofilhoz mindenképpen jobban illeszkedő ingatlanfejlesztés várható. A közlemény szerint a földterület kármentesítését követően a légikikötő működéséhez illeszkedő fejlesztéseket kíván megvalósítani a társaság. A bérleti díjból viszont az önkormányzatok vélhetően fedezni tudják majd a reptérrel együtt az államtól megkapott tartozást is. Sármelléket ugyanis a kilencvenes években még a Balaton Airport Kft üzemeltette, amely többéves pereskedés után immáron jogerősen követel 200 millió forintot a korábbi fejlesztéseiért. Az SCD közleménye szerint az érintett önkormányzatok abban bíznak, hogy az immár végrehajtás alatt lévő tartozást kifizethetik a szerződések aláírását követően.