Kínában pedálozik a Toyota
A hír némiképp meghökkentő, hiszen Európában 1,8 millió Toyotát kellett visszarendelni a szervizekbe, míg Kínában ez csupán – darabra pontosan – 75 552 városi terepjárót érintett. Ezt szem előtt tartva a japán cég első emberének tehát az autóipar legrangosabb európai seregszemléjén illene lennie. Csakhogy Kína immár a világ legnagyobb autópiacának, s nem mellékesen a Toyota jelenlegi első számú terjeszkedési célpontjának számít.
A „helyszínválasztásban” az sem elhanyagolható szempont, hogy Kínában tavaly 53 százalékkal ugrottak meg a személyautó-eladások, miközben Európában a roncsprémiumprogramok ellenére is kevesebb autó fogyott, mint 2008-ban. Mindennek tetejébe az elmúlt évhez képest a legnagyobb piacon, Németországban még az idén is egymillióval kevesebb autó eladásával számolnak. A Toyota az idén 13 százalékkal, 800 ezerre akarja növelni kínai eladásait, miközben Európában 5 százalékos csökkenést valószínűsítenek, 840 ezres eladás mellett. Ennek fényében érthető, ha a Toyota „hanyagolja” Európát, és az Egyesült Államokra, de főként tavaly már összesen 13,6 millió darabos forgalmat felmutató Kínára koncentrál.
Toyoda Canossa-járását egyébként az Egyesült Államokban kezdte. A múlt héten a kongresszus előtt kért bocsánatot az amerikai autósoktól, s tegnap Pekingben Csen De-ming kereskedelmi miniszter társaságában tette ugyanezt. Helyi elemzők szerint Toyoda ezzel bölcs döntést hozott, amit a kínai vásárlók honorálni is fognak. Sőt a számok alapján már múlt időről beszélhetünk, hiszen februárban 30 százalékkal több, összesen 45 500 Toyotát adtak el, mint egy évvel korábban. Hogy tartsa a növekedési ütemet, fejlesztéseket is tervez a Kínában tíz éve megtelepedett Toyota. A helyi FAW-val közös csengdui terepjáró- és minibuszgyáruk kapacitását megduplázzák és Csangcsunban építenek egy Corollagyárat. Ennek átadási idejét és tervezett kapacitását egyelőre nem hozták nyilvánosságra –írja a Bloomberg.
Hátramenetben az árfolyam
A beragadó gázpedál kijavítása világszerte 8 millió Toyotát érint.
A világ jelenlegi legnagyobb autógyártója csak az Egyesült Államokban 2,3 millió jármű visszahívását rendelte el január 21-én. Azt nem tudni, hogy a gázpedáljavítás számlája mekkora lesz, az viszont ismert, hogy az amerikai bejelentés óta 34 milliárd dollárral csökkent a Toyota részvényárfolyamból számított piaci értéke. Ezt látva nem is csoda, hogy a cég tegnap újfent kizárta, hogy árkedvezményekkel szerezze vissza a vásárlói bizalmat.