Tragikusan olvad a hazai újautó-értékesítés

A nagy fogadkozások ellenére sem élénkül a magyar motor- és autópiac, a kereskedők tavaszi reményeit a dráguló üzemanyagok és a hitelszigorítások is megnyirbálhatják.

Nehéz kőként zuhan tovább a magyar autópiac: 2010 első két hónapjában 5877 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 57 százalékkal kevesebb a tavalyi év hasonló időszakához képest. Ez már csak azért is ijesztő, mert már 2009-ben is tragikus eredmények születtek. Az elmúlt évhez hasonlóan a vevők többsége inkább a 3–5 millió forintos árkategóriából választ autót, korábban a kisés alsó középkategóriás modellek adták az eladások nyolcvan százalékát. Hasonló arányban változtak a vásárlási szokások: két éve még az új autók nyolcvan százaléka hitelre kelt el, ma ekkora a készpénzes vásárlások aránya, amely ráadásul több márkánál eléri a száz százalékot.

Kiábrándítóan gyengék az eredmények a kishaszonjárműveknél is: ezekből a JATO adatai szerint 1091-et helyeztek forgalomba, ami 59 százalékos mínusz tavalyhoz képest. A teherautóknál a 170 darabot eladó Ford vezet a FIAT és a Volkswagen előtt. Előbbiből 138, utóbbiból 110 talált gazdára.

Az egyre csak zsugorodó piac legnagyobb vesztese a személyautók között a Suzuki, amely márka évek óta tartó listavezetői helye után immár csak nyolcadik az értékesítési rangsorban. A magyar piacon az első két hónapban Ford személyautóból és teherkocsiból 812 darab kelt el, a második hely 680 darabbal a Volkswagennek, míg a harmadik a Skodának jutott. A legnépszerűbb modell januárban és februárban az Octavia volt, ebből egy híján négyszáz kelt el. A korábban leginkább keresett Suzuki SX4-esből az első két hónapban mindössze 137 kelt el, ami a modellek listáján a nyolcadik helyre elég, az esztergomi Swift és Splash pedig még az első tízbe sem került be.

A kereskedők korábban abban reménykedtek, hogy a tavasz közeledtével talán jön némi élénkülés, ám ez hiú reménynek bizonyult, mert a dráguló üzemanyagárak mellett a szigorodó hitelfeltételek sem enyhítik a csökkenés tempóját. Mint arról már beszámoltunk egy új kormányrendelet értelmében 2010. március 1-jétől az autóvásárlásoknál a korábbi 20 százalékos minimális önerőt 25–40 százalékra emelték, miközben a futamidőt hét évre korlátozták. A gépjárműlízing esetében a finanszírozási arányok is változtak: forintalapú hitel esetén legfeljebb 80 százalék, eurónál 60 százalék, egyéb devizáknál 50 százalék lehet az igénybe vehető összeg.

A kétkerekűeknél sem kedvezőbb a helyzet: a Datahouse összeállításából kiderül, hogy az év első két hónapjában felére estek a motorkerékpár-eladások, ami összesen mindöszsze 183 járművet jelent. Az autókereskedők már csak az új modellekben bízhatnak – ez persze nem csak a magyar piacra igaz –, emellett azt remélik, hogy némileg élénkítik majd a forgalmat a flottavásárlások, amelyeket tavaly elhalasztottak a vállalkozások. Hogy az előbbiből fakadó lehetőségeket ki tudják használni, azért az autógyárak igyekeznek is mindent megtenni, hiszen a ma nyíló genfi nemzetközi autókiállításra több mint száz bemutatót ígértek.

Az idén eddig az Octaviából fogyott a legtöbb, csaknem négyszázat vittek el a szalonokból
Az idén eddig az Octaviából fogyott a legtöbb, csaknem négyszázat vittek el a szalonokból
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.