Megérkezett a regisztrációs jegy
Tegnap óta regisztrációs jegyet kell váltaniuk azoknak, akik ingyen utazhatnak a MÁV-Start, a GYSEV és a Volán belföldi járatain. Ezeket a jegypénztáraknál, a sofőrnél, a kalauznál, illetve online módon vehetik meg – ez utóbbi esetben a regisztrációs jegyeket a már korábban felállított internetes jegykiadó kioszkokban vehetik át az utasok. A megváltott regisztrációs jegyek 24 óráig érvényesek. Normál jegykiadó automatáknál ugyanakkor nem kaphatók – itt ugyanis felmerül a veszélye, hogy egy vásárló több ilyen regisztrációs jegyet is igénybe vehetne. Szollár Domokos kormányszóvivő elmondta: az új rendszer bevezetésének célja, hogy a befolyt információk alapján a valós igényekhez jobban alkalmazkodó kedvezményrendszert alakítsanak ki. „Hússzor mérünk és egyszer vágunk” – fogalmazott a szóvivő, aki azt reméli, hogy a regisztrációs jegyek forgalmazásával ki lehet szűrni a potyázókat, illetve a regisztrációs jegyek felhasználási adatai alapján karcsúsítani a jelenlegi, vélhetőleg pazarló kedvezményes rendszert. Szollár Domokos példaként említette, hogy jelenleg Magyarországon 7,7 millió utasnak van különféle kedvezménye.
Mivel a cél a díjtalan utazási igények pontos felmérhetősége, így nem vezettek be „regisztrációs bérletet”. A megváltott regisztrációs jegyek 24 óráig érvényesek. A vonatokon, buszokon július elsejéig még nem büntetik a regisztrációs jegy nélkül kedvezményes jeggyel vagy ingyenesen utazókat, ám utána ötszáz forint pótdíjat kell fizetnie a mulasztó utasnak.
Szollár Domokos elmondta: az új rendszer bevezetésének a költségeit a MÁV büdzséjéből fizették, a rendszer létrehozása becslések szerint 300-330 millió forintba került. A rendszert a már meglévő gépesített jegykiadókat üzemeltető cégek hozták létre az üzemeltetési szerződésük alapján. A gazdasági és közlekedési tárca korábban 1-1,5 milliárdos teljes költséggel kalkulált. A kormányszóvivő szerint a rendszer üzemeltetésének teljes költsége azon múlik, hogy hányan veszik igénybe a regisztrációs jegyet, mivel egy jegy nyomtatása 5–15 forintos költséget jelent.
Kérdés, hogy ablakon kidobott pénz lesz-e a rendszerbe belefektett összeg. Idén januárban ugyanis Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa még azt mondta, hogy „jó ötletnek tartja a regisztrációs jegy bevezetését, mivel így fel lehet mérni az utasok igényeit”. Tegnap viszont a honatya már úgy nyilatkozott, hogy ha a Fidesz kormányra kerül, eltörli a regisztrációs jegyet, mivel az felesleges nehézséget okoz az érintetteknek, és az értelmetlen.