A nemzeti légitársaság történetének orosz lapjai

A légitársaságot többszöri sikertelen privatizációs kísérlet után 2007-ben magánosították, a többkörös eljárásban végül Borisz Abramovics orosz vállalkozó lett a nyertes vevő. Akkori elképzelései szerint orosz légi birodalmának, az AirUnionnak a Malév jelentette volna a kaput az európai légiközlekedésbe. (Egy másik pályázó csoportban az azóta becsődölt litván FlyLAL játszott főszerepet.)

A privatizációs tranzakció bonyolult és átláthatatlan volt, két okból: egyrészt a Malév már akkor is adósságokkal küzdött (ezért bizonyos vagyonelemeket és a márkanevet nem adták el, azért csak használati díjat szedne az állam, ha kifizetnék), másrészt mert a cégnek 51 százalékban magyar tulajdonban kellett maradnia, hogy megtartsa repülési jogait. Így került a képbe több magyar magánszemély, akik „orosz érdekek mentén” voltak tulajdonosok, ám az ügyeket ismerők számára egyértelmű volt: ez csak névleges tulajdonlás.

Borisz Abramovics és csapata azonban nem tudta felvirágoztatni a Malévot. Mivel politikai konfliktusba bonyolódtak az orosz hatalommal, 2008-ban már az AirUnion helyzete is bizonytalanná vált, míg végül az orosz állam vette át az irányítást. Abramovics gyakorlatilag csődbe ment Oroszországban, így a Malév a privatizációt finanszírozó Vnyesekonombank irányítása alá került. Utóbbi szerződtette a német Martin Gauss vezérigazgatót.

2008 végén már elkezdődött a kötélhúzás a magyar és az orosz állam helyzetéről, a tulajdoni viszonyok és a tőkehelyzet rendezésének hiányában azonban a cég többször is csődközeli állapotba került.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.