Magyar palack, olasz bor

Kereskedelmi hadüzenettel felérő ötlettel álltak elő a hazai borászok: szerintük le kellene vetetni a magyar tájborként, de főként olasz lédigáruval töltött palackokat a boltok polcairól, amelyek megtévesztik azokat a vásárlókat, akik kifejezetten hazai terméket szeretnének vásárolni. A fogyasztóvédelmi hatóság szerint az eljárás nem szabálytalan, ha a származási helyet – még ha kis betűvel is –feltüntetik a címkén.

A rekordmeleget és kemény fagyokat, havat is hozó tél eddig viszonylag kevés kárt okozott a hazai szőlőültetvényekben. Az időjárás tehát egyelőre nem veszélyezteti a szokásosnakmondható 3–3,5 millió hektoliteres magyar bortermést, más gond azonban akad bőven az ágazatban – tudtuk meg Horváth Csabától, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) főtitkárától. Az uniós csatlakozás óta csaknem megtízszereződött a borimport, és ennek tömeges terjesztésében hazai feldolgozók és kereskedők egyaránt partnerek. A szakmában például konkrét javaslatként felvetődött, hogy az arra illetékes hatóságoknak a fogyasztók megtévesztése címén egyszerűen le kellene szedetnie azokat a magyar tájborként eladott, valójában külföldi, zömmel olasz borral töltött palackokat, amelyeket a nagy áruházláncok rendre akciós áron, nagy mennyiségben forgalmaznak.

Tulajdonképpen még az is kérdéses, hogy egészen pontosan mennyi is a behozott áru mennyisége,mivel hivatalos statisztika csak a százmillió forintosnál nagyobb tételeket rögzíti, ez pedig a tényleges szállítások alig több, mint felét teszi ki. A többit a hegyközségi szervezet szakértői egyéb uniós nyilvántartásokból, a bejelentett üzletek összesítéséből következtetik ki – a valós tétel azonban a sehol nem regisztrált „szürke” magánimporttal együtt lényegesen nagyobb is lehet. Ezen a rendszeren – a valódi magyar bor védelmében – a szakemberek szerint mindenképpen sürgősen változtatni kell. Az export-import egyenleg drámaian romlik:míg a kivitel évek óta 750 ezer hektoliter körül stagnál, a behozatal tavaly már meghaladta a 460 ezer hektót – 2004-ben az utóbbi adat még kevesebb volt 60 ezernél.

Sok tőkehiányos hazai feldolgozó vásárol literenként 28–30 eurócentes, tehát kevesebb mint százforintos áron folyóbort külföldi partnertől (elsősorban a már említett olaszoktól), azt saját pincészetének logójával hozza forgalomba, és csak a hátsó tájékoztató címkén jelzi – rendszerint kis betűkkel – az áru származási helyét. Ez – vélik a tisztán hazai borral kereskedő szakmabeliek – lényegében a fogyasztók megtévesztése, hiszen ők joggal feltételezik, hogy a polc „innenső” oldalán feltüntetett pincészet palackjában valóban hazai nedű van. Az üggyel kapcsolatos kérdésünkre egyébként a fogyasztóvédelmi hatóságnál azt a tájékoztatást kaptuk, hogy amennyiben a boron a származási hely –akár a „másodlagos” címkén is –egyértelműen fel van tüntetve, akkor az ilyen forgalmazás önmagában nem tekinthető szabálytalannak, igaz, reklámozni vagy akciózni magyar termékként semmiképpen sem szabad. A borászok szerint viszont az eljárás mindenképpen rontja a hazai áru esélyeit.

A hegyközségek főtitkára szerint az érintett pincészetek nem „gonoszságból” élnek ezzel a módszerrel. Többségük krónikus tőkehiánnyal küzd, a hazai szőlőfelvásárlás, borkészítés, palackozás és forgalomba hozás között akár évek is eltelnek. A lédigáruként érkezett import villámgyors lepalackozása és olcsó értékesítése viszont szinte hetek alatt biztos pénzt hoz – kétszáz forintos literenkénti kereskedelmi árral számolva összességében egy évben legalább nyolcmilliárd forintot. Ráadásul a már említett olcsó árak a hazai felvásárlásban is súlyos feszültségeket okoznak. A főtitkár szerint a tavalyi, kimagasló minőségű magyar szőlőért kilónként 40–60 forintot kaphattak csak a termelők, a szakminisztérium pedig elzárkózott a felvásárlás finanszírozásának közvetlen támogatásától. Mindezek alapján nem meglepő, hogy koncentrálódnak a hazai feldolgozók. A magyar bortermelés az uniós csatlakozáskor még 12 500 feldolgozóból került piacra, ma hétezer megfelelő engedélyekkel rendelkező ágazati vállalkozás működik.

Neves magyar borászok – köztük például az év borászának is megválasztott Bock József, ifj. Figula Mihály vagy a Fidesz színeiben országgyűlési képviselőjelöltséget is vállaló Tiffán József – 12 pontos követelést terjesztett az illetékes hatóságok és politikusok elé, amelyben a borászat kiemelt ágazatként való kezelését, a mezőgazdasági alkalmi munkavállalás egyszerűsítését és „a borfogyasztás és gépjárművezetés viszonyának ésszerű szabályozását” javasolják. Információink szerint az aláírók „egy 12 alkoholfokos borból készült fröccsben” látják azt a célszerű mértéket, amit a gépjárművezetésben még megengedhetne a jogszabály. Az ORFK sajtóosztályán a felvetést kérdésünkre nem kívánták kommentálni. Azt azonban megjegyezték, hogy az úgynevezett alkoholfogyasztási „zéró tolerancia” kedvező hatása jól érezhető a közlekedési baleseti statisztikákban. Azt pedig egy egyszerű vérvizsgálathoz képest csak meglehetősen költséges eljárással lehetne kimutatni, hogy a szonda által kimutatott legenyhébb ittasság is valóban bortól és nem egyéb szesztől származik.

Nem mindegy, milyen minőségű bor kerül az üvegekbe (képünk illusztráció)
Nem mindegy, milyen minőségű bor kerül az üvegekbe (képünk illusztráció)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.