Földön maradnak a Malév gépei?

Ha ma sincs megállapodás, előállhat az a helyzet, hogy a Budapest Airport Zrt. nem engedi felszállni a Malév gépeit Ferihegyről. Reménysugár, hogy az utóbbi napokban kompromisszumkésznek mutatkoztak az oroszok a légitársaság működőképességének fenntartásáról folyó tárgyalásokon.

Eddig sem voltak tét nélküliek a Malév működőképességének fenntartását célzó tárgyalások a magyar állam és a légitársaságban papíron kisebbségi tulajdont birtokló, de valójában irányító pozícióban lévő orosz Vnyesekonombank között, ám a mai közgyűlés szerepe sorsdöntő lesz. Ha most sem sikerül megállapodni, akkor a Malév előtt nem marad más út, mint a bedőlés. Az egyeztetéseket jól ismerő kormányzati forrásunk szerint kudarc esetén a Malév gépei a földön maradnak Ferihegyen: a Budapest Airport Zrt. a közgyűlés eredményességétől is függővé teszi, hogy engedi-e felszállni az eladósodott cég repülőit. Az sem biztos, hogy lesz egyáltalán pénz az alkalmazottak fizetésére.

Múzeumba kerülhetnek a Malév gépei, ha egyhamar nem születik megegyezés
Múzeumba kerülhetnek a Malév gépei, ha egyhamar nem születik megegyezés

Most úgy tűnik, sikerül egymás tenyerébe csapniuk a feleknek. A hét közepén legalábbis úgy tűnt, az oroszok részéről van fogadókészség a megállapodásra. Ám – mint forrásunk megjegyezte – nehéz kiszámítani az oroszok hangulatát, akik egyik pillanatról a másikra képesek kihátrálni a hosszas előkészítő munkával megalapozott egyességből. E tapasztalatok miatt senki sem meri megjósolni kormányzati körökben a közgyűlés végkimenetelét.

A megállapodás akadálya, hogy az orosz bank áldozat nélkül akar kiszállni a Malévból. Ragaszkodnak hozzá, hogy megtérüljön a befektetett pénzük. A magyar kormány erről nem kíván tárgyalni, viszont kész a cég további finanszírozásának terhét levenni a mostani tulajdonos (illetve tulajdonosok, mert az oroszok mellett a cégben többségi részesedéssel rendelkezik Költő Magdolna, az ő szerepvállalására azért volt szükség, hogy a Malév megőrizze nemzeti légitársaság minősítését, ami feltétele az EU-n belüli repülési jogoknak) válláról. Ezt megelőzően tőkére konvertálnák a légitársaságban az állammal szemben felhalmozódott tartozásokat – ezzel a lépéssel 95 százalékos tulajdonrészhez, vagyis lényegében teljes kontrollhoz jutna a magyar állam. Korábban szó volt arról, hogy az oroszok is ekképp járnak el, vagyis tőkésítik a rájuk jutó 30 millió eurót.

A másik vitatott pont az a 32 millió eurós bankgarancia, amit a Vnyesekonombank vállalt. Miután a légitársaság tulajdonosa nem tett eleget a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeinek, az előző közgyűlés után a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács utasította a Malév Vagyonkezelő Kft.-t, hogy tegyemeg a szükséges intézkedéseket az orosz bankkal szemben – emlékeztetett az MTI. A garancia érvényesítése nem ígérkezik könnyű menetnek, az oroszok a fülük botját sem mozdították eddig, így a magyar állam valószínűleg végrehajtási eljárást indít majd el – ami szintén nehézkes, hosszadalmas folyamat lesz.

A felek megállapodása sem jelentené azt, hogy biztosított a Malév jövője. Ehhez el kell fogadtatni az Európai Unióval a restrukturálási tervet, ám az állami beavatkozásra különösen érzékeny Brüsszelnek elég alapos indoklás kell, hogy rábólintson egy ilyen mentőakcióra. Egyelőre azonban ott tartunk, hogy a terv tartalmáról sem sikerült egyetértésre jutni: az oroszok – eddig legalábbis ezen az állásponton voltak – belefoglalnák a hiteleik százszázalékos megtérülésének garanciáit, amiről a magyar állam hallani sem akar.

Az álláspontok közeledését jelzi, hogy egy hete személyesen Ballo Anatolij Boriszovics jött tárgyalni Budapestre, aki a Vnyesekonombank alelnöke, egyben a Malév elnöke. Úgy tudjuk, az egyeztetéseken ezúttal – a korábbiaktól eltérően – konkrét részletkérdések is napirendre kerültek. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.