Az Electroluxot is megcsípte a gazdasági fagy

Bár az elmúlt év az Electrolux Lehel életében sem volt könnyű, ám a nehézségek ellenére piacvezetők maradtak, s a dolgozóktól sem kellett nagy arányban megválniuk.

A globális gazdasági depreszszió az Electrolux eletében is mély nyomokat hagyott. A vállalat 177,5 milliárd forintos árbevételt ért el 2009-ben, ami markánsan, 8,8 százalékkal elmarad az előző évitől, e mellett viszont 4,5 milliárd forintot termékfejlesztésre, illetve a hazai gyáregységek modernizálására fordítottak – mondta keddi sajtótájékoztatóján Takács János, a társaság kelet-közép európai holdingjának vezetője.

Takács János
Takács János

A csökkenő árbevétel ellenére a csoport belföldön stabilan tartja piacvezető pozícióját. Mindössze egy termékkategóriában, a mosogatógépek esetében volt kénytelen lemondani erről a „címről”. Ugyan az árbevétel elmaradt a 2008. évitől, ezzel együtt is a vállalat jelentősen, csaknem egymilliárd forinttal, 5,5 milliárdra szeretné növelni a fejlesztésekre, elsősorban környezetbarát megoldások alkalmazására fordítandó forrásait.

A gazdasági válság hatásai eltérő mértékben érintették a vállalat különböző területeit. A porszívógyárban előállított termékek száma 20 százalékkal maradt el az előző évitől, egyértelműen kedvező fejleményként értékelte azonban a cég vezetője, hogy az értékesítési adatok az év második felében már elérték a válság előtti állapotot. Különösen nagy érdeklődést mutatkozott a nemzetközi piacon a prémium kategóriás termékek iránt.

A jászberényi hűtőszekrénygyárban 2,7 százalékkal, míg a fagyasztóládagyárban 1,5 százalékkal kevesebb terméket gyártottak a 2008-as mennyiséghez képest. A viszszaesés hátterében többi között az egyik legnagyobb partner, a Quelle megszűnése áll. A gazdasági válság hatásaként jelentkező keresletcsökkenés a nyíregyházi hűtőszekrénygyárat érintette leginkább, az itt gyártott modellek majdnem 50 százalékát kelet-közép-európai piacokon értékesítik. Tavaly – az előző évi bázishoz képest – 23 százalékkal kevesebb készülék gördült le gyártósorokon.

Ugyanakkor az olaszországi átszervezések eredményeként 2009-ben már a beépíthető hűtőgépek teljes termékskálája Magyarországon készült, melynek következtében az alaptípusok száma duplájára emelkedett. Takács jelentős eredményként értékelte, hogy az új termékek bevezetéséhez kapcsolódó átalakításoknak és korszerűsítéseknek a végére értek. Ennek következtében idén megújul a gyártott modellek 60 százaléka, így a hazai termékválaszték frissül.

A cég nem hajtott végre jelentős létszámleépítést tavaly, a legnagyobb a nyíregyházi üzemet érintette, ott 95 dolgozótól váltak meg. A magyarországi átlagos statisztikai létszám mintegy 4000 volt az előző évben, s nagyjából enynyit terveznek 2010-re is.

A GfK Piackutató Intézet adatai alapján az egész régióban Magyarországon volt az egyik legjelentősebb a piaccsökkenés. A háztartási nagygépek értékesítése az egész évre vetítve 24,6 százalékkal, míg a porszívóké 15 százalékkal esett a mennyiséget vizsgálva. Az értékbeli visszaesés ennél kicsit alacsonyabb, ami az átlagárak növekedését jelzi.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.