Válságban nem kelendő áru az életbiztosítás

Bár 7,3 százalékkal zsugorodtak tavaly a biztosítók díjbevételei, nyereségükről ez nem mondható el: csökkentették működési költségeiket, és a károkra is kevesebbet kellett kiadniuk, így profitjuk 2008-hoz hasonlóan 70 milliárd forint körül alakult.

Csak két-három év múlva érhetik el a biztosítási ágazat szereplői a válság előtti jövedelmezőségi mutatóikat – mondta Trunkó Barnabás a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) főtitkára a biztosítási ágazat tavalyi évértékelőjén. Az előzetes adatok alapján a Mabisz harminc tagja 825 milliárd forint bruttó díjbevételt ért el, ami 2008-hoz képest 7,3 százalékos viszszaesést jelent. Elsősorban az életbiztosítási ágazat bevételei csökkentek, kicsivel több, mint tíz százalékkal. Ezenbelül a legnagyobb piacvesztés az egyszeri díjas életbiztosításoknál történt, ott majd’ negyedével, 23,5 százalékkal zsugorodtak a befizetések.

Trunkó Barnabás szerint ugyanakkor a szektor szereplői ahogy tavaly, úgy az idén is tudják hozni a 70 milliárd forint körüli adózás előtti eredményeiket, ami a biztosítási vállalkozások egyre költséghatékonyabb működésére vezethető vissza. Az is szerepet játszik ebben, hogy tavaly öszszességében 4 százalékkal kisebb összeget kellett a biztosítóknak kifizetniük a káresetek után, mivel a nem életbiztosítási termékeknél jelentősen, 12,3 százalékkal csökkentek a kárráfordítások. Az életbiztosítások után ellenben 2,2 százalékkal nagyobb összeget kellett kifizetniük.

Összességében 3,3 százalékkal csökkent a biztosítási szerződések száma, ezenbelül az életbiztosításoké 8, míg a nem életbiztosítási szerződéseké 2,1 százalékkal esett viszsza. Trunkó ugyanakkor lát okot az optimizmusra, mert a tavalyi év harmadik, illetve negyedik negyedévében lelassultak a kedvezőtlen tendenciák, és ha a piac rendezi a sorait, úgy komoly fejlődésre lehet számítani. Európai átlaghoz képest igen alacsony a piac telítettségi mutatója: habár sok, összesen 11,3 millió biztosítási szerződést számlál a magyar állomány, az egy főre eső éves biztosítási díj továbbra is csupán 330 euró körül alakul, ami az európai átlagnak alig egytizede. A mennyiségi növekedés lehetősége mellett több, a biztosítók számára még feltáratlan terület van. A főtitkár ilyennek nevezte a kis- és középvállalkozások piacát, ahol a többnyire alultőkésített hazai cégek „szinte kiáltanak” valami nagyobb védelmet nyújtó biztosítási forma után, de hasonló szűz piac a magán-egészségbiztosítók piaca.

A fogyasztók jobb tájékozódását szolgálja a nemrég bevezetett biztosítási teljes költségmutató (TKM). Egyre több ügyfél használja a Mabisz honlapján elérhető díjösszehasonlító szolgáltatást, és Trunkó szerint az új termékeknél már megfigyelhető, hogy TKM-jük a táblázat alsó harmadába sorolhatók, vagyis a vállalkozások a díjszámításkor már figyelembe veszik a TKM öszszehasonlítást tudatosan használó fogyasztók elvárásait is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.