Eredetiségvizsgálat: méltányos megoldás kellene
Szollár Domokos kormányszóvivő a Népszabadság érdeklődésére azt mondta: adataik szerint eddig 28 ezer 2006 előtt forgalomba helyezett autón végezték el a műszaki felülvizsgálat keretében az eredetiségvizsgálatot. Az érintett autósok a műszaki vizsgát, az eredetiségvizsgálatot és a környezetvédelmi felülvizsgálatot is magában foglaló integrált vizsgálatért összesen 513 millió forintot fizettek ki, amiből 350 millió forint az államkasszát gazdagította. A kormány még keresi a megoldást az érintettek kártalanítására, azaz, hogy az integrált vizsga díjának az eredetiségvizsgálatra jutó hányadát miképpen térítik vissza azoknak az érintett autósoknak.
Úgy tudjuk, a lehetőségek között felvetődött, hogy az eladáskor kötelező eredetiségvizsgálat díjának államot megillető hányadáról lemondana a költségvetés, de az sem zárható ki, hogy egyszerűen viszszafi zetik a vizsgálatra kifizetett összeget az érintetteknek. Szollár szerint nem pénzügyi okok miatt húzódik a döntés a kártalanítás módjáról, hanem azért, mert nem sikerült megtalálni a méltányos és egyszerű megoldást.
Az eredetiségvizsgálatot 1998-ban az autólopások visszaszorítására vezették be, a kívánt célt összességében az állam elérte. Tavaly 5500 autót loptak el Magyarországon, az ellenőrzések bevezetése előtt volt olyan év, amikor háromszor ennyit kötöttek el a közterületekről. A lopott autók nagy részét ma már inkábbmegkísérlik külföldre csempészni, vagy alkatrészeikre bontva értékesítik idehaza, az ismételt hazai forgalomba helyezéssel még a legfelkészültebb bűnszervezetek sem kísérleteznek. Jelenleg azonban még közel 300 ezer olyan gépkocsi fut a magyar utakon, amelyek még egyszer sem estek át eredetiségvizsgálaton. Ezek között vannak olyan autók, amelyeket még az első tulajdonosuk hajt, és olyanok is, amelyeket 1998 előtt helyeztek forgalomba, s azóta nem cseréltek gazdát.
Alkotmánybírósághoz fordulnak a zöldkártyások, a szakvállalkozók egységbe tömörültek és megalapították a Zöldkártyások Érdekvédelmi Egyesületét. – Jogi útra tereljük a minket ért jogsértést – mondta lapunknak Somogyi Zsolt alapító. A szervezet nem a rendeletmódosítást vitatja, hanem a bevezetés módját: mindössze nyolc munkanapjuk volt arra, hogy megfeleljenek a személyi és tárgyi feltételeknek. A januártól élő új szabályok, vagyis a műszaki vizsga és a zöldkártya összevonásával több ezer vállalkozás léte kérdőjeleződött meg – állítja Somogyi. Magyarországon 2443 környezetvédelmi felülvizsgáló állomás működött tavaly év végén, a vállalkozások átlagosan két-három főt foglalkoztattak. (B. J.)