Gázra léptek az autógyártók

Januárban összességében nőttek az újautó-eladások Európában , ám az átlag mögött hatalmas eltérések vannak. A legnagyobb piacon, Németországban csökkent a vásárlókedv, mert blokkolták az autócsere-programot.

A bőkezű állami támogatás ellenére a román dílerek tartják a negatív rekordot az európai piacon: az idei első hónapban eladott 2133 új autó 84,6 százalékos zuhanást jelent tavalyhoz képest, pedig most már magánés jogi személyek akár három autóra is megkaphatják a 3800 lejes (900 eurós) állami támogatást, ha tízévesnél öregebb kocsijukat újra cserélik. Vállalkozások esetében kétszázezer euró az értékhatár, és új autó beszerzéséhez három utalvány is felhasználható, sőt traktorvásárlásra is igénybe vehető a támogatás mintegy 17 ezer lej értékben. Romániában tavaly 32 ezer öreg autót cseréltek újra, a környezetvédelmi alapban 2009-ben 228 millió, 2010-ben 122,8 millió lejt különített el a kormány.

A kontinens egészét tekintve biztató számokat közölt keddi jelentésében az Európai Autógyártók Szövetsége: 2010 januárjában 1,085 millió új személyautó kelt el, ez 13 százalékkal több a tavalyi év azonos időszakánál. A legnagyobb európai piac, a német viszont azonnal megérezte, hogy megszűnt a roncsprémium. Németországban immár harmadik hónapja esnek az eladások, januárban 181 ezer új autó kelt el, amely 4,3 százalékkal kevesebb mint egy évvel korábban. Az éves előrejelzések sem biztatók: a Német Autógyártók Szövetsége (VDA) szerint a tavalyi 3,8 millió darab után az idén legfeljebb hárommillió új személyautó forgalomba helyezésére lehet számítani. Tavaly az ötmilliárd eurós állami roncsprémiumprogram és az autónkénti 2500 eurós támogatás hatására 23 százalékkal bővült a piac.

A Ford kölni üzeme. Alulnézetből többnek látszik
A Ford kölni üzeme. Alulnézetből többnek látszik

Franciaországban januárban 172 ezer új autó kelt el, ami 14,3 százalékos növekedés tavalyhoz képest. A német satufékkel ellentétben a francia kormány óvatosan veszi el lábát a gázról és fi noman lassítja a roncsprogramot: az autónkénti támogatás 2010 januártól ezer euróról hétszázra, majd júliustól ötszáz euróra csökken, 2011 januárjától pedig már csak háromszáz eurós az állami segítség. Az Egyesült Királyságban háromszáz fontról négyszázra emelték az áprilisig igénybe vehető állami támogatást a régi autót újra cserélők, akik a gyártóktól kapott további prémiummal kétezer fonttal olcsóbban juthatnak új autóhoz. Ez már megmagyarázza a britek vásárlási kedvének harmincszázalékos növekedést.

Amíg a régi uniós tagoknál 15,7 százalékkal nőttek, az új tagországokban 23,5 százalékkal estek az eladások, igaz, ezek együttes darabszáma 51 ezer, ami huszada az EU 15-öknek. Magyarországon az év első hónapjában mindössze 2761 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 55 százalékos visszaesést jelent a tavalyi azonos időszakhoz képest. A növekedés mértékben 81 százalékkal Norvégia vezet, majd a 62 százalékos Portugália következik. A visszaesésben mínusz 85 százalékkal Románia az első.

Az európai piacon továbbra is a Volkswagen-csoport áll az élen 224 ezer autóval, ami 11 százalékos növekedést jelent. A cégcsoportok többsége, a PSA Peugeot Citroen, a Renault, a General Motors és a visszahívási hírektől terhes Toyota és Lexus is növelte eladásait, miközben Hondákból, Jaguárokból, Mazdákból, Mercedesekből, Mitsubishikből, Saabokból és Smartokból kevesebb kelt el januárban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.