A mobilnet a húzóerő
– Tavaly ilyenkor, a barcelonai mobil-világkongresszuson szinte minden távközlési cég vezetője azt nyilatkozta, hogy a szektor alig érzi majd meg a válságot. Igazuk lett?
– A tavalyi optimizmusra azt a magyarázatot adom, hogy a válság jelei az iparágban csak később, a második fél évben jelentkeztek. Az év során végül rengeteg bizonytalanság okozott problémát, nem tudtuk pontosan, milyen gazdasági folyamatokkal kell szembenéznünk, emiatt a terveinket többször is módosítanunk kellett. Magyarországon még rosszabb volt a helyzet, a válság már az év elején éreztette hatását. Az emberek elkezdték visszafogni távközlési költéseiket, óvatosabban használták a telefont.
– Ki meri jelenteni, hogy a távközlés túl van a válságon?
– Minden országban más a helyzet, vannak jelek a növekedésre, s ahol ezt tapasztaljuk, ott többet áldozunk fejlesztésekre. Ha értékes szolgáltatásokat adunk a felhasználók kezébe, akkor elkezdik használni azokat, így pedig nő a bevételünk is. Tavaly másfélszeresére nőtt az adatforgalom a rendszereinkben, a mobilinternet húzza felfelé a piacot.
– Új koncepciójuk középpontjában folyamatosan internetre kapcsolódó, közösségi portálokra csatlakozó felhasználókat képzelnek el, s megjelent egy fontos új elem, a tv is.
– A tv egy szolgáltatás, a többi mellett, ám kétségen kívül a szórakoztatóipar egyik legfontosabb eszköze. Magyarországon már jó ideje él az a koncepció, amit most bemutattunk, amely szerint szolgáltatásainkat három képernyőn vehetik igénybe az ügyfelek, a tévén, a mobilon és a számítógépen. Egyre kevésbé lesz fontos a felhasználóknak, hogy milyen csatornán érik el az adott tartalmakat.
– A lényeg mégiscsak az, hogy a szórakoztatófunkciók és tartalmak minél nagyobb forgalmat generáljanak a hálózaton.
– Németországban a bevételek 27 százalékát már nem a hangszolgáltatások adják. A mobilinternetre nagy igény van, több készülék tud kapcsolódni a közösségi hálózatokra, s emiatt nő a forgalmunk. De nem csak mi profitálunk, a mobilalkalmazások a fejlesztői is. A növekvő forgalom munkahelyeket, adóbefizetéseket jelent.
– Milyen tartalomra van a legnagyobb igény?
– A zene a legfontosabb, ebben óriási növekedési lehetőséget látunk, hiszen a net zenei forgalmának 95 százaléka még illegális. Szeretnénk javítani ezen a helyzeten, hogy elérhetővé teszünk jogtiszta számokat, s ez mind nekünk, mind a felhasználóknak és a kiadóknak is jó lesz. Népszerűek a helyfüggő- és navigációs szolgáltatások, a videók és a mobiltévé is.