Zűrös cégtől jó a gáz?

Amíg az EMFESZ stabil cég benyomását keltette, senkinek nem kellett a nyolc százalékkal olcsóbb gáz. Most, hogy a társaságnak rosszabb a híre, már ügyfelek százezrei szerződnének vele – ez kissé furcsa. Az EMFESZ és a Tigáz egymást nemtelen piaci módszerekkel vádolja – alighanem egyaránt indokoltan.

Az EMFESZ 2008 januárjában jelentette be, hogy gázszolgáltatását kiterjeszti a lakossági ügyfelekre. Piaci körökben ez igen nagy megrökönyödést keltett, mivel csábítónak tűnt a szolgáltatóváltással járó némi kényelmetlenségért cserébe a nyolcszázalékos gázárkedvezmény, amit az EMFESZ kínált. A többi szolgáltató a jelek szerint hallgatólagos véd- és dacszövetséget is kötött az EMFESZ ellen: noha a szabályok alapján átmerészkedhetnének egymás területére, nem teszik.

Az EMFESZ először a gas. hu oldalon keresztül próbálkozott internetes értékesítéssel, és reklámkampányt indított. Ám a kezdeti rémület hamar alábbhagyott: az EMFESZ fél évvel később a hárommillió lakossági gázfogyasztóból még csak 2500-at látott el. Akkori magyarázatukban keveredett az „érdeklődők”, a „szerződéskötők” és az „ellátottak” száma, s panaszkodtak a lehetőség ismeretlenségére, illetve a hagyományos gázszolgáltatók körmönfont ügyfélmarasztaló módszereire.

A cég ügyvezetője, Góczi István ma már úgy véli, a kizárólagos online értékesítés túl szűkre szabta az elért fogyasztók körét. Fél év működés után új irányba nyitottak: a Tescóval kötöttek szerződést. A mindössze három hónapig tartó frigy utáni szakítást utólag mindkét fél azzal indokolja, hogy eleve ideiglenes együttműködést terveztek – bár a beharangozón ilyesmi nem hangzott el. Háttérinformációink szerint a két fél között sok volt a vita. Október óta az EMFESZ a főleg vidéken aktív Euronicshálózatban épített ki hasonló értékesítési pontokat.

Ezek a módszerek nem hoztak látványos eredményt. Fajlagosan messze a lakossági ügyfelek ellátása a legdrágább – keveset fogyasztanak, tájékozatlanok, igénylik a kapcsolattartást –, és az EMFESZ milliárdokat költött csak a rendszer felállítására. Góczi István azonban úgy látja, a lakossági értékesítés nem veszteséges, a sokfajta fogyasztó kiegészíti egymást. Ráadásul azóta társasházakat és önkormányzatokat is sikerült meggyőzniük. Mindenesetre az ügyvezető láthatólag eltökélte: az EMFESZ márpedig a lakosságot is el fogja látni.

Góczi határozottságának van kissé rosszmájú olvasata is: sokkal kisebb vihart kavar ugyanis egy nagy forgalmát kevés fogyasztóval elérő társaság esetleges tönkremenetele, mint ha a cégnek több százezer család, „választó” is ügyfele. Ezt erősíti, hogy az EMFESZ tavaly áprilisban igen furcsa helyzetbe került: Góczi az addigi háttértulajdonos tudta nélkül, magyar hatósági segédlettel egy dollárért „eladta” egy titkos hátterű cégnek. Az addigi tulajdonos hiába tiltakozott, nem kapta vissza az EMFESZ-t.

Noha a társaság különböző alkuk révén máig kap gázt – így el is látja fogyasztóit –, háza táján egyre mélyebb problémákra derül fény. Ugyanakkor a korábban érdektelen lakossági fogyasztók az utóbbi időben mintha megrohamozták volna a társaságot: az EMFESZ bevallása szerint tavaly év végére 76 ezer, idén februárra pedig már 105 ezer ügyfelet láttak el ténylegesen gázzal. A pontosság kedvéért, decemberben 140 ezer, most pedig 208 ezer olyan lakossági ügyfélről számoltak be, akiknek szerződésük van az EMFESZ-szel: vagyis tízezrek állnak átszerződés alatt.

Az áttörést a piacon párját ritkító technika, az ügynökhálózat hozta el. Noha már tavalyelőtt pedzegették a cégnél a „direkt értékesítés” lehetőségeit, igazán tavaly vágtak bele. Szerződéses viszonyaikról nem beszélnek, de a hírek szerint néhány olyan társasággal állnak kapcsolatban, amelyek bármely cél érdekében ügynökök százait képesek mozgósítani. A társaságoknak, úgy tudjuk, az EMFESZ minden megkötött szerződés után mintegy tízezer forintot ad. Ez némi sáp leemelése után az ügynökhöz kerülhet.

A beígért pénz megtette a hatását: egyre-másra lehetett hallani az ügynökök vadabbnál vadabb eladási trükkjeiről. Volt, aki bemutatta azt a jogszabályt, amely szerint „meg fog szűnni a területi gázszolgáltató”. Tehette, hiszen a területi gázszolgáltatókat „egyetemes szolgáltatókká” nevezték át a jogalkotók, amitől persze ténylegesen semmi nem változott. Egy olvasónknak pedig azt mondták, áprilistól megszűnik a szociális gázártámogatás – ami megintcsak tény –, és helyette ad a gas.hu nyolcszázalékos kedvezményt. Egyes településeken pedig maga a polgármester rekrutálta az ügyfeleket.

Az egyre több fogyasztót vesztő gázszolgáltatók eközben nyílt ellenkampányba kezdtek. Ebben forrásaink szerint a Tigáz jár élen. Nem is csoda, hisz az EMFESZ szerint a kelet-magyarországi területen sikerült a legtöbb, 40-80 ezer ügyfelet átcsábítaniuk. A Tigáz lendületét csak fokozhatja, hogy semmilyen módon nem áll átfedésben az EMFESZ-szel: a más szolgáltatókat tulajdonló, az ügyben visszafogottabb E.ON például nagykereskedői szinten ellátja gázzal az EMFESZ-t. Az EMFESZ viszonválasza szerint a Tigáz minden átszerződni szándékozót telefonon próbál lebeszélni. Emellett hatalmas „becsült számlát” állítanak ki a számára, amelynek kifizetése nélkül – még ha azt később vissza is kapja az ügyfél – elvileg nem távozhat.

A Tigáznál a fogyasztó személyes megdolgozásában az EMFESZ-ügynökökhöz hasonlóan mindent bevetnek: az EMFESZ ismeretlen hátterén, zűrös vitáin kívül sosem marad ki, hogy Góczi István lakhelyelhagyási tilalom alatt áll – bár a magyar gázellátási szabályok szerint ez érdektelen.

Az EMFESZ-nél és a Tigáznál is határozottan cáfolták az egymásra vonatkozó vádakat. Góczi István az ügynökeiket ért vádakkal kapcsolatban elismeri, lehettek túlkapások, de állítása szerint az ilyenekkel már szakítottak. (Úgy tudjuk, eddig egy céggel bontottak szerződést.) Megbízottjaiknak részt kell venniük tanfolyamon – ahol az etika külön tárgy –, de Góczi megjegyzi, hogy ez a fajta értékesítési mód együtt jár egy fajta rámenősséggel. Közben beszorozzuk a 200 ezer ügyfelet a 10 ezer forinttal: eddig az EMFESZ csak ügyfelek „vásárlására” kétmilliárd forintot költhetett.

A lakossági gázszolgáltatók tavaly év végén jelezték, egyre többen térnének vissza hozzájuk az EMFESZ-től. Győrösi Pál, a Tigáz szóvivője szerint eddig mintegy 40 ezer ügyfél jött vissza az EMFESZ-től. Szavai szerint ugyanakkor a kft. –pénzügyi biztosítékra hivatkozva – ezreket nem enged el. Az EMFESZ-nél ennek kapcsán azt mondták, hogy az általuk ténylegesen ellátott 40 ezer korábbi Tigáz-ügyfélből eddig mindössze 400-an lettek ismét tigázosok. A számokban mutatkozó megmagyarázhatatlan eltérések kapcsán az EMFESZ-nél arra emlékeztettek, hogy az általuk ellátott és leszerződött ügyfeleik közötti mozgó tétel immár százezres mértékű.

Az EMFESZ ügyfélszerzésére a tízezer forintos fejpénz ösztönzőleg hathat a jövőben. Ellenérdekelt megfigyelők szerint az előző tulajdonostól úgymond ellopott vagyon segítségével az EMFESZ most a lehető legtöbb lakossági ügyfelet szerzi meg, akiket a cég ellehetetlenülése esetén egy politikailag kedvezményezett, üres társaság venne át. Ezt az olvasatot Góczi István határozottan visszautasítja.

Egy korábbi akció a Tescóban – helybe mennek az ügyfélért
Egy korábbi akció a Tescóban – helybe mennek az ügyfélért
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.