Viruló vitaminpiac
A vitaminok és étrend-kiegészítők gyártói és forgalmazói a városi értelmiségből és a nyugdíjasok egészségtudatos csoportjából élnek – nem is rosszul. A teljes hazai lakosság mintegy fele rendszeres fogyasztó. A GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb adatai szerint 2009 rekordévnek ígérkezik, mivel már az első kilenc hónapban 12 százalékos forgalomnövekedést mutatnak az adatok (2008-ban összességében kétszázalékos volt a piac bővülés 2007-hez képest). A tavaly szeptemberig kimutatott nagy ugrás azért is figyelemre méltó, mert a vitaminpiac igazi szezonja éppen a téli időszak, és a jelentős bővülés már a csúcsforgalom előtt jelentkezett. A másik érdekesség – tudtuk meg Lantos Zoltántól, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatójától –, hogy a korábbi évek térnyerése után 2009-ben viszszaszorultak az ügynöki hálózatok, és az értékesítési csatornák között megnőtt a drogériák részesedése. A gyógyszertárak megfordították, vagyis megállították a korábbi években elindult trendet, amikor csökkent a forgalmuk: 2009 első fél évé ben megtartották korábbi, 62 százalékos, vagyis még mindig vezető pozíciójukat. Mögöttük állnak 21 százalékos piaci részedéssel a drogériák, 7-7 százalékkal az ügynöki hálózatok és a csomagküldő szolgálatok, 3 százalékkal pedig a különböző üzletek, köztük a hipermarketek.
A legelterjedtebb továbbra is a C-vitamin fogyasztása, a termékek ismertségi sorrendje is változatlan, a Béres (melynek névadója, Béres József tudományos kutató és feltaláló éppen a hét végén lett volna 90 éves) verhetetlenül vezet a Plusssz és az Eurovit előtt. Az utóbbi húsz évben megduplázódott a vitaminfogyasztók aránya, az új trend viszont a probiotikus élelmiszerek (például az emésztést segítő tejtermékek) megjelenésével kezd kibontakozni. Az antioxidáns készítmények is újdonságnak és sikeres termékfélének ígérkeznek a forgalmi adatok alapján.
Miközben a növekvő forgalom folyamatosan bővülő termékválasztékra épül, az új termékek kategorizálása egyre nehezebb: az energiaitalok és a multivitaminok közül is több fajta étrend-kiegészítőként kerül forgalomba. A vitaminok és étrend-kiegészítők piacát a hazai gyártók mellett újabban már mindenhonnan ostromolják: kínai, japán és orosz készítmények is jelen vannak a nyugateurópai és amerikai szerek mellett. A bőséges kínálatot elsősorban az internet és az ügynöki hálózatok teszik elérhetővé. Az étrend-kiegészítők kereslete az utóbbi tíz évben indult növekedésnek, a vitaminfogyasztás viszont még mindig szezonális, a rendszeres fogyasztónak minősülők télen, az influenzajárvány idején költenek sokat.