Marketingbüdzsén vitáznak a borászok
Nyolcszázmillió forint van a Bormarketing Alapban, amelyből a magyar bor marketingjét lehetne fi nanszírozni, s amelynek felhasználási módjáról jelenleg nincs egyetértés a szakmán belül. A jogszabály alapján ebbe az alapba kell a termelőknek a Magyarországon forgalmazott minőségi, illetve védett védjegyű bor után literenként tíz forintot, a többi után literenként öt forintot befizetniük. Ezen a pénzen kaptak öszsze a magyar borászszervezetek, ugyanis tavaly év végén az alapítók úgy döntöttek, hogy felszámolják a Magyar Bormarketing Nonprofi t Kft.-t, mert a társaság tízmillió forintot meghaladó adósságot halmozott fel, amelyet az alapítók saját forrásból már nem akartak finanszírozni. Az Agrármarketing Cetrum a feladatra kiírt közbeszerzési pályázatán ketten indultak, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és a nyúli székhelyű, kiállításberendezéssel foglalkozó IDCM Kft. Végül az utóbbi nyerte a közbeszerzési eljárást, ám ez a megbízás csak fél évre szól. Kovács László, a Duna Borrégió titkára úgy véli, hogy a tervezett csúcsszerv feladatai nak elvégzésére inkább alkalmas a hegyközségi szervezet, amelynek minden szőlő- és bortermelő tagja. – Javaslataink szerint a bort forgalomba hozók is tagjai lennének a szervezetnek – mondta a szakember, hozzátéve, hogy valódi szakmai hálózatról van szó, amelynek megvannak a helyi, térségi (régiós) és országos szervezetei. Nem túl nagy szervezeti átalakítással (a borkereskedők és -fogyasztók szervezeteinek bevonásával) alkalmassá tehető az ágazati csúcsszerv feladatainak ellátására, arra, hogy a mindenkori kormánynak az ágazat ügyeiben partnere legyen. Ehhez viszont át kell alakítani a jelenlegi képviseleti arányokat a Hegyközségek Nemzeti Tanácsában az egyes szereplőknek, a borvidékeknek, az ágazatban képviselt súlyának megfelelően.
Neves magyar borászok kiáltványban akarják elszámoltatni az eddigi bormarketingköltést, és nem értik, hogy miért kellett felszámolni az egy évig működő Magyar Bormarketing Nonprofit Kft.-t. Követelik, hogy amíg nem tisztázódik a Nemzeti Bormarketing Program sorsa, ne írjanak ki új marketingprogramokat.
Nem könnyíti a tisztánlátást a felszámolás alatt álló Magyar Bormarketing Nonprofi t Kft. egykori munkatársainak levele, amelyet szerkesztőségünkhöz eljuttattak. Ebben olvasható egyebek mellett, hogy feladatukat azért nem tudták ellátni, mert az agrártárca nem biztosította a működéshez szükséges anyagi feltételeket. A tárcánál viszont ugyanezt pontosították: a kft. vezetésének nem tetszett, hogy a minisztérium közbeszerzési pályázatot akart kiírni a feladatra.
A HNT nem kíván részt venni egy új közösségi bormarketinges cég megalakításában –mondta Horváth Csaba főtitkár. Erről a szervezet elnöksége egyhangúlag már döntött. A testület álláspontja szerint ha már az Agrármarketing Centrum közbeszerzési pályázatot írt ki a közösségi bormarketing idei lebonyolítására, és ennek nyertesét ki is hirdették, akkor a szervezkedés helyett inkább tegye le a programját, és arról vitatkozzon a szakma. Együttműködésre van szükség bormarketingben ahhoz, hogy az évi több mint hárommillió hektoliteres magyar borpiac fennmaradjon – mondta Tornai Tamás, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének elnöke. A szakmában azonban nincs egyetértés arról, ki kezelje a bormarketingkeretet – tette hozzá.