Gázpedál fékezi az autóipart
Bekövetkezett a termékeik minőségére érzékeny japánok rémálma: világméretűvé duzzadt és közel tízmillió autót érintenek a gyártók visszahívási akciói. Nem csoda, ha zuhantak a megbízhatóság etalonjaként számon tartott Toyota eladásai. Az Egyesült Államokban januárban 699 ezer új személyautó kelt el, ez hat százalékkal kevesebb, mint egy éve. A Toyota eladásai ugyanakkor 16 százalékkal estek, hosszú idő után először százezernél kevesebb autót adott el a cég.
Akio Toyoda, a konszern elnöke nyilvánosan kért bocsánatot az ügyfelektől. Azt is bejelentették, hogy új modelljeikbe már a megerősített gázpedált építik be, és díjmentesen kicserélik a korábbi gyártású kocsikban, mindez félórás munkát jelent a szervizekben, melyek 24 órás műszakokban dolgoznak.
A padlószőnyegbe akadó gázpedál veszélyei miatt első lépcsőben 4,2 millió, majd további 2,3 millió 2004 után gyártott Toyotát kellett rendkívüli szervizre berendelni. Az USA-ban az ügyvédek hirdetésekben ajánlják szolgálataikat, és gyűjtik a kártérítési ügyeket. A cégnek további veszteségeket okoz, hogy az öt észak-amerikai üzemben leálltak több típus gyártásával amíg a CTS a megerősített gázpedálokat leszállította. A kereskedők pedig lecsaptak a toyotásokra: a General Motors 14 százalékkal, a Ford 25 százalékkal növelte eladásait. A pedálügy és a viszszahívási sorozat nem ért véget a Toyotánál. A globalizált és egységesített alkatrészgyártás jelentős költségcsökkentést eredményez, lévén milliós nagyságrend esetén olcsóbb az alkatrész. De ha hibás a beszállító terméke, akkor beindul a dominóeffektus. A gyenge CTS-pedálokból kapott a GM Pontiac és a kínai JMC által gyártott Ford Transit is.
Az USA kongresszusának Energiaügyi és Kereskedelmi Bizottságának elnöke, Henry A. Waxman a Toyota vezetőinek ellentmondásos nyilatkozatait is megelégelve meghallgatást kezdeményezett. Nyomott a latban, hogy a nemzeti közlekedési hatóság által vizsgált másfél millió autónál több konstrukciós hibát is találtak. Az F150-es Ford modellnél zárlat miatt olykor indokolatlanul kinyílt az első légzsák, és sérülést okozott – háromszáz ilyen reklamációt jegyeztek fel. Világszerte 646 ezer autót hív vissza a Honda is értelmezhetetlen tűzesetek miatt. Ezek egyikében tavaly szeptemberben Fokvárosban egy kétéves kislány bennégett az autóban. A 2002 és 2008 között gyártott Jazz, illetve Fit és City modelleknél a villanymotoros ablakemelő kapcsolójának zárlata okozhat bajt, melyet az ajtó megfelelő szigetelésével lehet megelőzni. Az importőr szerint a magyar piacon árult Hondák nem érintettek.
A Toyota visszahívási hulláma viszont átcsapott az óceánon: világszerte 8,1 millió, ebből Európában 1,8 millió autót kell átvizsgálni, ennek költsége még a néhány százforintos költségű alkatrésszel és a félórás munkadíjjal számolva is jelentősen rontja majd a japán konszern mérlegét, mely a válságos 2009 ellenére a márciusban záruló üzleti évre nyolcvanmilliárd jenes adózott eredményt mutat. Az akció Európában a 2005 februárja után készült Auris, Avensis, Corolla, iQ, RAV4, Verso és Yaris modelleket érinti, de jut belőle a partnereknek is. A csehországi Kolinban a japánok Aygo minijével együtt gyártják a testvérmodell Citroën C1-est, valamit a Peugeot 107-est, melyekből 97 ezer darabot kell ellenőrizni. A Toyotától kapott tájékoztatás szerint az alvázszámok alapján kigyűjtik a magyar piacon forgalmazott típusokat, és a közel húszezer tulajdonost levélben értesítik a rendkívüli szervizlátogatásról.
Mit kell tenni vészhelyzetben?
Nemcsak hibás konstrukció, hanem az első ülés alól kiguruló flakon, vagy a takarítás után roszszul visszahelyezett padlószőnyeg is vészhelyzetet okozhat menet közben. A beakadó fékpedál életveszélyes lehet, ugyanez a gázpedál esetében legfeljebb a motor felpörgését okozhatja.
Ilyenkor elég kuplungolni, a sebességváltót üresbe tenni, majd félreállni az autóval, leállítani a motort, és biztonságos helyen ellenőrizni a baj okát. Automata váltónál N állásba kell csúsztatni a kart. A magától felpörgő motorú kocsit szakszervizben kell ellenőriztetni.