Ázsiában tovább folytatódik a Boeing–Airbus csata
Mind a Boeing, mind az Airbus megrendelései leszálló pályán vannak, a nyugateurópai gyártó az idén 250-300 új megrendelésben bízik, vagyis az 1498-as darabszámmal zárult dicsőséges 2007-es esztendő után már a harmadik évben csökken az igény az Airbusok iránt – ismerte el a szingapúri repülőshow-n John Leahy üzemeltetési vezérigazgató. Már ott tartanak, hogy a kis megrendeléseknek is örülniük kell, így a Hong Kong Airlines tegnap leadott hat A330-200-as szállítására szóló igényének is, ami 1,1 milliárd dollárt hoz majd a konyhára. A Boeing nagyobbat hasított, húsz darab 737-es szállítására szerződött a Turkish Airlinesszal, amegrendelés öszszegét nem közölték.
Amíg a két óriáscég egymással van elfoglalva, a kínai repülőgépgyártás csendben és villámgyorsan fejlődik, s 2012-től már borsot is törhet a nagyok orra alá. Az állami Kereskedelmi Repülőgépgyártó Vállalat (Comac) ekkorra ígéri a 168 férőhelyes C919-es modelljének a próbarepülését, amit két évvel később követ majd a sorozatgyártás.
„Előbb a műszaki akadályokat kell leküzdeniük, s azután jön a neheze, ki kell állniuk a megbízhatósági próbát, hogy a megrendelők, a légitársaságok kegyét is elnyerjék” – ecsetelte a kínai konkurencia előtt álló nehézségeket Christian Duhain, az Airbus-tulajdonos EADS konszern alelnöke. Az óvatos szavak azonban süket fülekre találnak: a két vezető kínai légitársaság, az Air China és a China Southern a Bloomberg tudósítása szerint bízik a hazai gyártóban, és ezt hamarosan megrendelésekkel is nyomatékosítja. A C919-esnek tehát lesz piaca, nem is kicsi. A következő húsz évben Ázsiából és a csendes-óceániai térségből a Boeing szerint 8960, az Airbus szerint kereken nyolcezer megrendelés érkezik a légitársaságokhoz, ez 1,1-1,2 ezermilliárd dolláros értéket képvisel. A repülőgépgyártás globális kapaci tá sainak tehát több mint egyharmadát köti majd le Ázsia.
Kifutópályán a Boeing új Jumbója
Ha az időjárás is engedi, hétfőn Seattle mellől a magasba emelkedik a Boeing 747-8-as tesztpéldánya, amelyet a világ jelenleg legnagyobb polgári repülőgépe, az 525 fő szállítására alkalmas Airbus A380-as ellenlábasának szánnak. Az egyéves késésben lévő és eddig kétmilliárd dolláros veszteséget hozó Jumbo-program üzleti sikeréről nincsenek meggyőződve a szakértők. Szerintük a csata már a földön eldőlt: az Airbus 23 óriásgépe már menetrend szerint repül, és a cégnek 179-re élő szerződése van, ezzel szemben a Boeing „felpumpált” Jumbójából 108-ra van megrendelés, háromnegyedrészt az áruszállító változatra.