A műszaki vizsgán nem lesz eredetiségvizsgálat?
Ez azt jelentené, hogy a jövőben csak az autósok kérésére végeznék el a műszaki vizsga keretében a járművek eredetiségvizsgálatát. Az autók adásvételéhez kötelező eredetiségvizsgálat azonban változatlanul fennmarad.
A szaktárca ezzel elsősorban annak a 300 ezer autósnak akar kedvezni, akik olyan 2006 után vásárolt autóval közlekednek, amelyek még nem estek át eredetiségvizsgálaton. Az ő autóikon – a ma hatályos szabályok szerint – a soron következő műszaki vizsgán közel húszezer forintért kötelezően elvégeznék az eredetiségvizsgálatot is. Az érintettek felháborodása azonban a jelek szerint meghátrálásra késztette a szaktárcát, amely bevallottan „a botrány negatív politikai hatásait csökkentendő” készül beszüntetni a szakértők szerint az autósok többségének kedvezőbb integrált vizsgálatot. Így az eddig eredetiségvizsgálaton át nem esett autók tulajdonosainak továbbra is csak akkor kell ellenőriztetniük járművük alváz- és motorszámának s más azonosítóinak valódiságát, ha el akarják adni a járművet.
Információink szerint a hatályos szabályozás megváltoztatásával az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) nem ért egyet, a tárcaközi vitáról sem a KHEM, sem az IRM nem nyilatkozott.
A döntés milliárdokba kerül a javítóiparnak, mivel a műszaki vizsgáztatást végző állomásokat továbbra is kötelezik rá, hogy technikailag legyenek felkészültek az eredetiségvizsgálattal lényegében azonos tartalmú, integrált vizsgálat elvégzésére is, noha nagy valószínűséggel nem lesz olyan autós, aki önként kérné az eljárás lefolytatását. Az ügy legnagyobb vesztesei azonban azok az eredetiségvizsgáló nagyvállalkozók lesznek, akiket éppen a két éve bevezetett integrált vizsgálattal kezdtek meg kiszorítani a piacról. Az idén az állam már közvetlenül szerződött a vizsgáztatóhelyekkel, így a fővállalkozó társaságok lényegében kiszorultak az eredetiségvizsgálati piacról.