Januárban mínusz ötven

A tavalyi ötezer fős leépítés után hasonló méretű elbocsátásokra lehet számítani a közeljövőben a járműpiacon, ahol tavasszal várnak némi élénkülést.

A meglehetősen alacsony tavalyi eladási statisztikát is alulmúlták az idei első hónap autóeladásai: januárban összesen 3565 új személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami a JATO szerint 51 százalékkal marad el az előző év azonos időszakának mérlegétől. Két éve januárban még 14,3 ezer új gépkocsi kelt el a magyar piacon és a márkakereskedésekben.

Március környékén megjelenhetnek a vevők
Március környékén megjelenhetnek a vevők

Akkor az ágazatban közvetlenül 35 ezren, az azt kiszolgáló javító- és alkatrész-forgalmazó cégeknél további 35 ezren dolgoztak. Az autópiac visszaesése, a szalonbezárások és a leépítések miatt 2009-ben ötezer munkavállalót kellett elküldeni. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz ) elnöke, Gablini Gábor szerint idén tavaszig újabb legalább ötezer fővel csökken az állomány, és az év második felében is további munkahelyek megszűnésével lehet számolni.

Egyelőre úgy látszik, hogy 2010-ben sem lesz könnyebb, mint tavaly: már lezárultak a készletet kisöprő akciók, melyekkel némi pluszjövedelemre lehetett szert tenni. Tavaly minden negyedik autót külföldiek vásároltak meg, ám időközben kifutottak az európai autócsere-programok, így már a 18 ezer darabos reexporttal sem lehet számolni.

Az év eleji visszajelzések szerint a Gémosz-tagok 98 százalékánál alig vanmegrendelés, ami februárra is nagyon rossz számokat vetít előre. Más szakmai egyesületek 3500–4000 darabos előrejelzésével szemben a gépjármű-márkakereskedők ennél kevesebbel kalkulálnak. Talán márciusban várható némi élénkülés, mert sok cég és magánszemély tavaly elhalasztotta beszerzéseit.

A dílerek inkább az új modellek érkezésében bíznak. A vevők többsége a 3–5 millió forintos árkategóriából választ. Van olyan márka, ahol kizárólag készpénzfizetéssel történik az adásvétel. A piaci átlag kilencven százalék körül van – a korábbi években éppen ekkora volt a hitelre vásárlók aránya. Talán a korábban elhalasztott flottavásárlók lendíthetnek a forgalmon, de az elnök nem kerget rózsaszín álmokat, és 2010-re ötvenezer személyautó és talán nyolcezer haszonjármű eladásával számol.

A hitelezési kondíciók változása és a banki szigorítások sem segítik az eladásokat, sőt, inkább mélyítik az ágazatban tapasztalható recessziót. A „dobjuk a gyeplőt a lovak közé” jellegű hitelezési politikát már 2006-ban kritizálta a Gémosz, mert veszélyesnek tartotta a 120 hónapos futamidőket, az önrész nélküli hiteleket. A tízéves futamidőkkel viszont bebetonozták az ügyfeleket, akik emiatt nem tudnak kiszállni a régi autójukból, hogy azt újra cseréljék.

Topmodellek

Magyarországon januárban 2970 új személyautót (ami 50 százalékos visszaesésnek felel meg), 595 kishaszonjárművet (54 százalékos csökkenés) és 45 nehézteherkocsit (37 százalékos fogyás) helyeztek forgalomba.

A márkák listáját összességében a Ford, a személyautóknál a Volkswagen vezeti, a korábbi évtizedekig első Suzuki 123 darabbal a kilencedik helyen áll.

A legkeresettebb modell januárban a Skoda Octavia volt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.