Évtizednyit késhet az erdélyi sztráda

A Brassót Nagyváraddal, illetve a magyar határral (Borssal) összekötő erdélyi autópálya építője, az amerikai Bechtel cég képviselőivel tárgyalt a hét végén a román kormányfő. Emil Boc felvetette a szerződés módosításának kérdését, Bukarest ugyanis – a szűkös költségvetési keretre hivatkozva – koncesszióba adná a sztrádaépítést.

A 415 kilométer hosszú Bors–Brassó autópálya megépítését Románia 2004-ben kezdte el. Akkor az összköltséget 2,2 milliárd euróra tették, ez azonban később folyamatosan növekedett. A kormány 2005-ben leállította a finanszírozást, mert újra akarta tárgyalni a szerződést, s ez egyéves késést okozott. Végül tavaly decemberben átadták az autópálya első, Gyalu és Torda közötti 42 kilométeres szakaszát.

Az építkezés határideje kezdetben 2012 volt, ma már 2014-re teszik a sztráda befejezését. Ennél lehet jóval később is, hiszen Bukarest állandóan fizetési nehézségekkel küszködik. A tavaly elvégzett munkálatokért jelenleg 100 millió euróval tartozik az amerikaiaknak, ennek kifizetését januárra ígérték, de a Nemzetközi Valutaalaptól (IMF) remélt hitelrészlet késlekedése miatt még mindig nem fizettek.

Emil Bocék most úgy látják, jobb lenne PPP-konstrukcióban megépíteni a sztráda Marosvásárhely–Brassó közötti 200 kilométerét, ha erre a Bechtel vállalkozna. AMarosvásárhely–Torda, illetve Gyalu–Bors szakaszok kivitelezését viszont továbbra is a költségvetés finanszírozná. Ha az ajánlatra a Bechtel nem lesz vevő, a sztráda megépítése 2025-ig elhúzódhat.

A kormány lelkesedése a PPP-projektek iránt januárban lángolt fel, amikor Radu Berceanu szállításügyi miniszter aláírta a Vinci–Aktor francia–görög konzorciummal a Brassó–Bukarest sztráda legnehezebb, Brassó és Comarnic közötti 55 kilométeres szakaszának konceszsziós szerződés keretében történő megépítését. Az 1,57 milliárd eurós tervezési, kivitelezési és karbantartási költségeket a konzorcium fedezi, amely a sztrádát négy év alatt építi meg. Bukarest cserébe 30 évre adja koncesszióba az autópályát, amelyért évente 180 millió eurót kell majd fizetnie a szerződés lejártáig. A szaktárca számításai szerint a Brassó–Comarnic sztrádaszakasz díja a személygépkocsik esetében két euró lesz. Így végül a sztrádaszakasz – amelynek 55 kilométeréből 30-at alagutak, 16-ot pedig hidak és viaduktok alkotnak – mintegy 4,8 milliárd eurójába kerül majd Romániának, Bukarestnek ugyanis az építkezés négyévesre tervezett időszakában nem kell fizetnie. Pénzt visz el azonban a költségvetésből a szóban forgó sztráda többi szakasza, amelyekre a szerződéseket még nem kötötték meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.