Hatósági ár lett a kartellárból
Kemény hangú levelet intézett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a közlekedési, valamint az igazságügyi és rendészeti miniszterhez. A GVH szerint a két szaktárca – annak dacára, hogy a versenytörvény erre kötelezi őket – 2009 decemberében a GVH megkerülésével hozta meg a kötelező eredetvizsgálatra vonatkozó jogszabályok módosításait. A versenyhivatal szerint „erős a gyanú”: nemhogy javítottak, egyenesen rontottak a közfeladat ellátásának a hatékonyságán.
A GVH szerint a jogalkotás a „magánpiaci szereplők érdekei mentén alakult ki”, az eredetvizsgálat immár hatósági árai pedig megegyeznek az eredetvizsgálati kartell mesterségesen felpumpált – a GVH által korábban feltárt – áraival.
A csúcsévnek számító 1994-ben 16 ezernél több autót loptak el Magyarországon, ám tavaly ez a szám – az eredetiségvizsgálat 1998-as bevezetésének köszönhetően is – hatezer alá csökkent. Korábban öt eredetiségvizsgálattal foglalkozó cég szerződött fővállalkozóként az állammal. A fővállalkozókhoz befolyó díjak 20 százaléka a költségvetésbe került, míg 80 százaléka maradt a fővállalkozóknál, akik ennek az összegnek a felét, tehát a teljes vizsgálati díj negyven százalékát adták tovább a tényleges tevékenységet folytató, mintegy ezer alvállalkozóknak. A jelenlegi jogszabály szerint az állam bárkivel szerződik, aki megfelel bizonyos műszaki feltételeknek. Így az évi nyolcmilliárd forint forgalmat jelentő üzletből kimaradnak a közvetítő szerepet játszó fővállalkozók, ami elvileg díjcsökkenést is eredményezhet. A GVH szerint ha nem csökken a rendszer összköltsége, vagy piaci alapra kell helyezni a szolgáltatást, vagy el kell törölni az eredetiségvizsgálati kötelezettséget.