Malév: forgatókönyv már van, megállapodás még nincs
Az elmúlt közel másfél év alatt a tulajdonosok számos olyan közgyűlést halasztottak el vagy zártak eredménytelenül, amelyek célja a tőkehelyzet rendezése lett volna. (Egy tavaly tavasszal tartott ülésen azért sikerült tető alá hozni egy tízmillió eurós tőkeemelést.) Így tehát nincs nagy jelentősége annak, hogy összehívták a tanácskozást, az időzítés és a napirend új elemei viszont figyelemre méltóak.
A péntek délután négyórás kezdés szokatlan, de aligha lehet véletlen, hogy pont a Budapesten rendezendő magyar–orosz gazdasági vegyes bizottság ülése utánra időzítették. Az ülésen ezúttal a magyar kormányfő is részt vesz, aki többször is kiemelt nemzetgazdasági érdeknek minősítette a légitársaság zavartalan működését. A tulajdonosoknak ezúttal konkrétabb forgatókönyvük is van, ezt jelzi, hogy a napirendi pontok között szerepel az alaptőke felemelése, méghozzá előírva, hogy az pénzbeli hozzájárulással, illetve adósság tőkévé konvertálásával történhet. Vagyis arra készülnek, hogy a cégbe beszáll az állam. Módosítanák az igazgatósági és a felügyelőbizottsági tagok számát is, ami egy új tulajdonos belépésére utalhat.
Mindez azonban informátoraink szerint csak egy optimista forgatókönyv része, ugyanis egyelőre nincs megállapodás az orosz és a magyar kormány között a részletekről. Főként abban, hogy az állam mekkora tulajdonrészt szerezzen cserébe azért, hogy elengedi a Malév köztartozásait, valamint lemond a tulajdonos Vnyesekonombank által biztosított 32 millió eurós bankgaranciáról.
Az oroszok állítólag nem kívánnak belemenni abba, hogy részesedésük a tőkeemelést követően jogi szempontból jelképesre csökkenjen. (Ez 25 százalékos, vagy annál kisebb üzletrészt jelenthet.)
A megállapodásra azonban nincs sok idő: a kormánynak egy jogszabály e hó végéig szab határidőt a tartozások elengedésére és a megállapodásra. Arra információink szerint nincs forgatókönyv, ha nem lesz megállapodás. De arra sem, milyen jogi aktussal engedik el a 32 millió eurós, már lehívott, ám az orosz fél által ki nem fizetett bankgaranciát. Azt sem tudni pontosan, milyen tartozásokat enged el a magyar állam ezen felül. A törvény ugyanis 19 milliárd forintig ad felhatalmazást a kormánynak, ám az említett bankgarancia, a Malév köztartozásai, valamint az MNV Zrt. és az utóbbi tulajdonában álló Malév Vagyonkezelő Kft. felé fennálló tartozások – a számítások szerint – ennél 5-6 milliárd forinttal többet tesznek ki.