Százmilliókat kaszáltak az autóreklámon

A várhatóan február 21-ig vádemelési javaslattal lezáruló nyomozás 683 milliós sikkasztást és pénzmosást és 400 milliós csalást állapított meg az autóreklám-piac egykori piacvezető cégénél. Az IL Ferro károsultjai vélhetően soha nem kapják vissza a pénzüket, pedig a cég csődje miatt sokan közülük az autójukról is kénytelenek voltak lemondani.

A Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága 683 milliós sikkasztást és pénzmosást, illetve 400 milliós csalást tárt fel az autóreklám-piac egykori piacvezető cégénél, az IL Ferro Kft.-nél. A vámőrség azt követően kezdett nyomozást, hogy a rendőrség bűncselekmény hiányában megszüntette a károsultak feljelentése nyomán elrendelt nyomozást. A BRFK gazdaságvédelmi nyomozóinak figyelmét vélhetően elkerülte az a szakértői jelentés, amelyből feketén-fehéren kiderült: mivel az IL Ferro reklámszerződései kevés kivételtől eltekintve barter jellegű szerződések voltak, amiből a cégnek pénzbevétele nem keletkezett, így a cég már középtávon sem volt képes fizetési kötelezettségeinek eleget tenni.

Az IL Ferro lényegében ingyenautót kínált ügyfeleinek. Konstrukciótól függően 180–360 ezer forintos regisztrációs díj ellenében a cég reklámozási díjat fizetett az ügyfeleinek, ha vállalták, hogy havonta meghatározott útvonalakon a számukra előírt kilométert megteszik felmatricázott járművükkel. Az ügyfelek többsége az IL Ferrótól kapott reklámozási díjból fizette ki autója lízingdíját. A cég csődjével a többség kénytelen volt visszaadni a kocsiját a lízingcégnek vagy a banknak.

Az IL Ferro agóniája 2007 elején egy átvilágítás nélkül lezajlott tulajdonosváltással kezdődött. Pár nappal később az új tulaj már csak testőrök kíséretében merte megközelíteni az irodáját. Kiderült ugyanis, hogy a 2006-os piacra lépéstől az öszszeomlásig ügyfeleit több mint nyolcezer „ingyenautóhoz” juttató cég fizetésképtelen. Az új belépők számának csökkenésével a befizetett regisztrációs díjak már nem nyújtottak fedezetet a havi reklámozási díjak kifizetései hez, tényleges reklámbevételei pedig a cégnek nem voltak. Ez volt a magyarázat arra, hogy a vég kezdetén miért függesztették fel három hónapra a kifizetéseket.

Valójában a cég kasszájából százmilliók tűntek el – a vámnyomozók és az általuk kirendelt szakértők szerint – fiktív szerződések és jutalékkifizetések révén. Az IL Ferrót felvirágoztató, majd csődbe vivő két korábbi tulajdonos-ügyvezető, Laskay Róbert és Varga Tamás olyan közreműködőknek utalt ki jelentős összegeket, akik ténylegesen semmiféle szolgáltatást nem nyújtottak a cégüknek. Annyit tettek csupán, hogy a „semmiért” kifizetett pénzt – közvetítői díjuk levonása után – átutalták a tulajdonosoknak.

Az IL Ferro ellen 2645-en tettek feljelentést. A vámnyomozók a nyomozás egy éve alatt közel 3500 tanút hallgattak ki, volt, akik többször is. Mintegy 90 millió forint értékben vetettek zár alá ingatlanokat, autókat és különféle vagyontárgyakat. Ezek összértéke azonban csekély az ügyfelek követeléséhez képest, így a póruljártak többségének bizonyosan nem térül meg a kára. A VPOP előreláthatólag február 21-ig vádemelési javaslattal adja át az ügy aktáit az ügyészségnek.

A kártalanításra jó ha 90 millió forint maradt
A kártalanításra jó ha 90 millió forint maradt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.