Szárnyai alá veheti a Saabot a Spyker
Sajtóértesülések szerint a holland Spykert választotta a General Motors a Saab autógyár új tulajdonosául. Hétfő délután a svéd kormány tárgyalt az üzletről, melyhez az Európai Beruházási Banktól (EIB) négyszázmillió eurós hitelt kap a Spyker. Az egyik svéd tévécsatorna hírét hivatalos helyen nem erősítették meg, s azt egyelőre a két cég cáfolta. A Spyker jelenleg sportkocsikat gyárt, ám az első világháborúban még repülőgépeiről volt ismert, csakúgy, mint a Saab (Svenska Aeroplan Aktiel Bolag), mely 1949-ben fogott autógyártásba. Első modelljére, az 1949-ben bemutatott 92-esre csak Svédországban 35 ezer megrendelést érkezett az első évben, miközben a gyár csak évi kétezer példány előállítására volt képes. Az 1875-ban alapított holland Spyker cég egykor repülőgépeiről, majd személyautóiról volt híres. 2007-ben 22, tavaly 43 luxus sportkocsit gyártott, ezek ára 200 ezer euró körül mozog. A GM 1990-ben 700 millió dollárért vette meg a Saab 50 százalékát, majd 2000-ben 125 millió dollárt fizetett a másik feléért. Az anyacég és a leányvállalat is alaposan megszenvedte a válságot. 2008-ban Trolhattenben 75 ezer Saab márkájú és háromezer Cadillac jelvényes autó készült – Opel- és FIAT-motorokkal is –, 34 százalékkal kevesebb, mint 2007-ben. A veszteség 340 millió dollár volt. A 2009-es eredmények még nem ismertek, de várhatóan rosszabbak az előző évinél. Saab már korábban eladta a Beijing Automotive Industry Holdings társaságnak a 2006 előtti 9-3 modell és a kifutó 9-5 modell gyártósorát és erőátviteli technológiáját, az új változatok továbbra is Trollhattanben készülnek. Magyarországon a KSH adatai szerint 2009 januárjában 5260 darab Saab márkájú autót tartottak nyilván, ezek átlagkora 8,5 év. Európában tavaly 26,6 ezer, a magyar piacon 213 Saab kelt el, ami mindkét esetben 59 százalékkal kevesebb az előző évinél.