Büntetik a nullás jegy nélkül utazókat
Belecsapott a nullás lisztbe Hónig Péter – a közlekedési miniszter döntése nyomán a díjmentes utazásra jogosultak március elejétől csak térítésmentes viszonylati jeggyel vehetik igénybe a MÁV-Start és a Volán-társaságok járatait. Az utazási igények és a szolgáltatók közti piaci szereposztás feltérképezését szolgáló „nullás” jegy ügye azonban feltehetőleg nincs elintézve egyetlen rendelettel. Bevezetése a vártnál nagyobb port kavarhat.
A közösségi közlekedés átalakításának fontos állomása a regisztrációs jegy bevezetése – jelentette ki Antali Károly.
A közlekedési kormánybiztos szerint az új jegyfajta használatának kötelezővé tételével két évtizedes „adósságot törlesztenek”: bevezetése egyértelművé teszi, hogy a szolgáltatók járatait hányan veszik igénybe a legnagyobb szociálpolitikai kedvezménnyel. Ami egyúttal választ ad arra is, hogy az évente több mint tízmilliárd forint fogyasztóiár-kiegészítésből a közlekedési vállalatok hogyan részesedhetnek.
A regisztrációs jegyet mindenkinek meg kell váltania, aki a MÁV-Start vagy a Volán-társaságok járatain díjmentes utazásra jogosult. Azaz minden hat év alatti, 65 év feletti, menekült-, hadigondozási, vasutas- vagy Volán-igazolvánnyal rendelkező kénytelen lesz sorba állni a jegypénztáraknál az ingyenes, de kötelező regisztrációs jegyért. Bevezetésének feltételeit a közlekedési vállalatoknak február végéig kell megteremteniük. Az utasok azonban ennél nagyobb türelmi időt kapnak: a regisztrációs jegyet elvileg már márciustól fel kell mutatni a kalauznak, de megváltásának elmulasztása a nyár elejéig nem jár következményekkel.
A szolgáltatók csak július 1-je után keményíthetnek be. A viszonylati jegy nélküli utazás akkortól lényegében bliccelésnek számít majd. A pótdíj öszszege az idén ötszáz forint lesz.
Regisztrációs bérlet nem lesz – ami elsősorban a kisgyermekkel útra kelő, díjmentes utazásra nem jogosult bérleteseknek okoz majd kényelmetlenséget. De feltehetően az idős utasok sem lelkesednek majd a várakozásért a pénztárak előtt kígyózó sorokban. A MÁV-Startnál apró könnyítés, hogy a pénztárakban akár a teljes – oda-vissza útra – érvényes, menettérti regisztrációs jegyet is kiadják majd. A gépi jegykiadó berendezéssel nem rendelkező állomásokon vonatra szállók pedig a kalauztól kérhetik az indulási és a célállomást egy aránt tartalmazó viszonylati jegyet. Igaz, arra egyelőre nincs válasz: a jegyvizsgáló hogyan ellenőrzi majd, hogy ki és hol szállt fel vonatára.
Más kérdés, hogy a MÁV-Start és a Volán-társaságok kénytelenek lesznek a zsebükbe nyúlni a regisztrációs jegy alkalmazásának zökkenőmentessé tételéhez. A becslések szerint a különféle eszközök beszerzése, valamint az informatikai rendszer átállítása csupán 30 millió forintba kerül majd. A legnagyobb tétel azonban az új jegyfajta előállításának költsége lesz – a szolgáltatók hozzávetőleg másfél-kétmilliárd forint kiadásra számíthatnak. A közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos elismeri: az új jegyek bevezetéséhez több nyitva tartó pénztárra, jegy automatára lesz szükség. A helyközi buszközlekedésben pedig megoldást kell találni arra is, hogy a fedélzeti jegykiadás időszükségletének növekedése ellenére a járatok tartani tudják menetidejüket, ne essen szét a menetrend, és a csatlakozások is megmaradjanak.
Ezzel együtt szerinte a regisztrációs jegy bevezetése és alkalmazása alapozza meg az utazási kedvezményrendszer átalakításának soron következő lépéseit. Még akkor is, ha a mintegy 6,7 millió kedvezményre jogosultat érintő változtatások végrehajtásáról a kormány már lemondott. A tervezett lehetséges beavatkozásokat az országgyűlési választások után hivatalba lépő új kabinet hajthatja végre – feltéve, hogy akarja.