Beletaposott a fékbe a győri Audi
Másfél évtizedes folyamatos fejlődés után tavaly először kellett jelentősen visszavennie termelési tempójából az Audi Hungáriának: a motorgyártás 27 százalékkal, az autó-összeszerelés 46 százalékkal esett egy év alatt. A világ legnagyobb motorgyártójaként nyilvántartott győri telepen 2009-ben 1,383 millió benzines és dízelhajtómű készült, ami félmillió darabos elmaradást jelent az előző évhez képest. Nagyobb a termelés-visszaesés a járműüzemben, ahol tavaly 18 ezer TT Coupét és 4,8 ezer Roadstert, valamint 9,8 ezer A3-as Cabriolet-t szereltek össze. A 32,6 ezer darab autó jelentősen elmarad a 2008-as év hatvanezres teljesítményétől. 2008-ban 5879-en, tavaly december végén 5624-en dolgoztak a német konszern győri telephelyén.
Az Audi Hungária az első fél évben 10,2 milliárd forintot fordított a gyártástechnológiára, az infrastruktúrára és a termékek fejlesztésére, így az idén megindulhatott a bioetanolos motorok magyarországi gyártása. A VW-konszernhez tartozó győri gyár benzines és dízelhajtóműveket szállít az Audi, Seat, Škoda, Volkswagen, Lamborghini és Spyker modelljeihez.
A legnagyobb magyar exportőr cég vezetője, Thomas Faustmann szerint az Audi Hungária a 2009-es évet az erősen megváltozott piaci körülmények ellenére is sikerrel zárta. „A tizenegy új hajtómű sorozatgyártásának elindításával megerősítettük technológiakompetenciánkat a motorgyártás területén, és ezzel sikeresen ruháztunk be az Audi Hungária jövőjébe” – mondta az ügyvezető igazgató. Az új termékek közül különösen fontos a TT RS sportkocsi, valamint a négyhengeres, 1,6 literes dízelmotor Common Rail befecskendezési technikával, és a kétliteres, bioetanollal üzemelő négyhengeres Otto-motor. A nagyobb motorok közül a háromliteres, hat-
hengeres Clean-dízelmotorral bővült a kínálat, ez már most teljesíti a 2014-től érvénybe lépő legszigorúbb, EU-6-os kibocsátási normát.
A tavalyi év pénzügyi adatait márciusban hozzák nyilvánosságra, de azok várhatóan jócskán elmaradnak a 2008-as rekordévtől, amikor a győri Audi Hungária 535 millió euró nyereséggel zárt.
Az Audi 2009-ben világszerte 949,7 ezer autót adott el, ami 5,4 százalékkal marad el a 2008-as rekordévtől. Az európai piacon 12,8 százalékkal, az Egyesült Államokban 5,7 százalékkal estek az eladásai, a Kínában és Hong Kongban értékesített 160 ezer Audi 33 százalékos növekedést jelent.